Een vrachtwagencontrole in de Rotterdamse haven heeft veertien directe gevallen van illegale cabotage opgeleverd.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed samen met de politie een drie dagen durende verkennende inspectie in het Rotterdamse havengebied.
Dertig gevallen van illegale cabotage
De controle-actie was gericht op containervervoer op en rond de Maasvlakte. Die leverde onmiddellijk veertien heterdaad-gevallen van illegale cabotage op.
Daarnaast waren er zestien gevallen waarbij trucks in het zeer recente verleden meer dan de drie toegestane binnenland-ritten hadden uitgevoerd. In totaal werden er dus dertig overtredingen vastgesteld.
Cabotage is het binnenlands vervoer door buitenlandse trucks. Een buitenlandse truck mag maximaal drie ritten in een periode van maximaal zeven dagen in een ander land uitvoeren. Alles wat een buitenlandse truck meer doet, is illegale cabotage en in de meeste gevallen tevens oneerlijke concurrentie.
Wetswijziging maakt controle mogelijk
De ILT kan door een recente wetswijziging sinds 1 juli optreden tegen illegale cabotage, en is daar – op verkennde wijze – direct mee begonnen.
Niemand weet echter precies hoe groot het probleem van illegale cabotage in Nederland momenteel is. Ook de ILT geeft toe dit niet te weten.
Focus op cabotage
Wij belden kort met de ILT en woordvoerder Gerard Westerhof legde aan ons uit dat de controle een integrale controle was, waarbij in dit geval de focus sterk op cabotage lag.
In de toekomst zal cabotage-controle sowieso een onderdeel zijn van de bestaande integrale controles. Maar het is nog te vroeg om te zeggen of er ook gerichte acties komen. Daarvoor wil de ILT eerst een beeld hebben van de vorm en omvang van het probleem.
Een eerste stap daarmee is het nader onderzoeken van de dertig zaken van illegale cabotage die deze controle opgeleverd heeft. Daarbij wil de ILT de gehele transport- en opdrachtketen in beeld krijgen. Daar waar nodig zullen ‘verdergaande maatregelen’ volgen, aldus de ILT.
Illegale cabotage maakt transport kapot
Illegale cabotage door bedrijven die goedkoop werkende Oost-Europese chauffeurs inzetten, maakt hier de binnenlandse markt kapot. Het is oneerlijke concurrentie, die grote gevolgen heeft voor het Nederlandse wegtransport.
Ook in andere West- en Noord-Europese landen is illegale cabotage een groot probleem. In Zweden is dit voorjaar een initiatief ontstaan om de illegale cabotage in dat land in kaart te brengen. Uit voorlopige resultaten bleek dit op enorme schaal te gebeuren.
Lees ook: Illegale cabotage in Zweden erger dan gedacht.
Geen verder vrijgeven van binnenlandse markten
Onlangs werd op nationaal niveau en op Europees niveau besloten vast te houden aan de bestaande cabotage-regeling. De Europese Commissie moest onder grote druk van enkele lidstaten bakzeil halen met haar plannen tot het volledig vrijgeven van de binnenlandse transportmarkten.