Een zware jongen. Maar tegelijk ook multifunctioneel. Dat is de nieuwe MAN truck van Gerard de Nijs Transport en Kraanverhuur. De vrachtwagen is uitgerust met een imposante 140 ton/meter Effer autolaadkraan.
De kersverse MAN TGS 43.480 8×4 WS van Gerard de Nijs uit Limmen is een indrukwekkend voertuig om te zien. De door BTS Wognum geleverde MAN truck werd door Wierda Voertuig Techniek voorzien van een widespread-gestuurd tandemstel voor een grotere wendbaarheid en een hoger laadvermogen.
Dubbele aandrijving
De dubbele aandrijving is voor De Nijs een must, gezien zijn werkzaamheden langs de kust. ,,Tractie is belangrijk, vooral als we in het duingebied werken. Wij doen vooral in het voor- en naseizoen het nodige werk langs de kust en op campings. Zo zijn we betrokken bij de opbouw, afbraak en opslag van strandtenten en seizoencampings. Voor dat werk hebben we de twee zware 4×4 landbouwvoertuigen, maar de nieuwe MAN vormt een prachtige aanvulling’’, aldus De Nijs.
Vader en zoon
Gerard de Nijs is al jaren actief met horizontaal- en verticaal transport, maar dat deed hij altijd met zijn beide landbouwvoertuigen. De vraag uit de markt naar een zwaardere kraan deed hem besluiten om een truck met een zware autolaadkraan aan te schaffen. ,,Ik kreeg steeds meer werk voor de industrie, maar ook steeds meer in de recycling. Na overleg met de klanten en een goed gesprek met mijn zoon heb ik deze MAN aangeschaft. Zoon Ron studeert nog, maar ieder vrij moment werkt hij mee. Hij ziet zijn toekomst in dit bedrijf en de MAN met de zware Effer autolaadkraan is dan ook een investering in de toekomst.’’
Slaapcabine
De MAN TGS is uitgerust met een slaapcabine. De Nijs: ”Veel grote projecten worden in de kleine uurtjes uitgevoerd en dan is het fijn als je in de pauzes even gestrekt achter de stoelen kunt gaan liggen.’’ De Effer 1405 kraan heeft met Jib een maximale capaciteit van 140 Ton/meter en een bereik van 36 meter horizontaal en 40 meter hoog.
Laadbak verlenging
De Nijs wilde een zo compact- en wendbaar mogelijk voertuig. ,,Vaak is er maar weinig ruimte op de projecten waar wij moeten werken en dan telt iedere centimeter. Toch is wat meer laadbaklengte soms handig. Samen met de leverancier van de kraan en opbouwer van de hele truck hebben we toen een laadbakverlenging bedacht. Standaard is de laadbak 480 cm lang, maar door het extra deel aan te koppelen wordt dat 610 cm. De verlenging staat altijd achterop en is eenvoudig te monteren met de eigen kraan. De vergrendeling is vergelijkbaar met een snelkoppeling van een graafmachine. Het leuke is dat er aan de verlenging ook weer een vangmuil koppeling gemonteerd is. Hiermee is het echt een multifunctionele truck geworden.’’
Het comfort aan boord verbaast Gerard nog dagelijks, bekent hij tot slot. ,,Het is echt een supercomfortabele en heerlijk stille auto.’’
Lees ook: Holweg blijft MAN trouw en bestelt meteen vijf vrachtwagens.
Enthousiasme chauffeurs brengt Min weer aan de MAN.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.