Veiligere chauffeurs in proef met Volvo
| 08:17 | Rik Werner

FNV fileert EU Mobiliteitspakket, TLN tikt vakbond op de vingers

Het nieuwe Europese Mobiliteitspakket van Brussel ondermijnt de werkomstandigheden, de arbeidsvoorwaarden en de werkgelegenheid van beroepschauffeurs en leidt tot een race naar beneden in het wegvervoer.

Dat schrijft de FNV in een pittige brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Belangrijkste doorn in het oog van de vakbond zijn de ‘bizar lange dagen en werkweken, waardoor chauffeurs oververmoeid zullen raken.’

Fatsoenlijk

Dat is, aldus de FNV, zeer slecht voor de gezondheid van de chauffeurs en gevaarlijk voor andere weggebruikers. De nieuwe regels zouden volgens de bond moeten gelden voor het hele wegtransport, dus bus-, touringcar- en vrachtwagenchauffeurs. ,,We zijn het met het Nederlandse standpunt eens dat rust- en rijtijden in de verordening vastgelegd moeten worden, maar dan moet het wel gaan om fatsoenlijke rust- en rijtijden’’, meent Tuur Elzinga, internationaal secretaris FNV.

Langere rijtijden

Het voorstel maakt het volgens de FNV mogelijk om chauffeurs drie keer zes dagen achtereen te laten rijden met 24 uur rust per zes dagen. Na 18 dagen en twee keer 24 uur rust volgt 87 uur rust. Daarnaast kan het aantal uren dat per werkdag gereden mag worden opgerekt worden, tot 15 uur per dag. ,,Dit levert bizar lange werkdagen en werkweken op, met als gevolg dat chauffeurs oververmoeid raken in de vele dagen die zij achtereen werken’’, zegt Elzinga. ,,Daar zit niemand op te wachten.’’

Detacheringsrichtlijn

De FNV wil dat het wegvervoer ook onder de detacheringsrichtlijn blijft vallen. Op die manier geldt ook voor chauffeurs ‘Gelijk loon voor gelijk werk’ met betaling van het cao-loon vanaf de eerste dag. Hiervoor is volgens Elzinga een duidelijke definitie nodig ‘van waaruit’ chauffeurs ‘gewoonlijk werken’. ,,Daarmee kunnen postbusfirma’s aangepakt worden en stoppen we de concurrentie op loonkosten.’’

Schijnconstructies

Met betrekking tot de toegang tot het beroep voorziet de FNV een wildgroei aan schijnconstructies als de regels omtrent huurvoertuigen worden geliberaliseerd. In Nederland is er nu de eis van dienstbetrekking die dit voorkomt. De FNV pleit er voor de mogelijkheid te behouden om nationale aanvullingen te kunnen maken die de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren.

TLN

Werkgeversorganisatie TLN heeft in een reactie op de brief van het FNV ontkend dat de veiligheid op de weg in het geding zou zijn. TLN spreekt bovendien tegen dat het Mobiliteitspakket chauffeurswerkdagen van 15 uur in de hand zou werken. ‘Dat klopt niet, de plannen laten de rijtijden ongemoeid’, aldus de organisatie in een verklaring op haar website.

‘De vakbond stelt dat chauffeurs volgens de Europese plannen drie keer zes dagen achter elkaar mogen rijden met 24 uur rust per zes dagen. Ook dat klopt niet. In de plannen van de Commissie mogen chauffeurs maximaal twee weken rijden met 24 uur rust per week. De week erna zijn ze verplicht een lange weekendrust te nemen, van 45 uur. Alle korter dan 45 uur genoten rust moet  gecompenseerd worden.’

Lees ook: Evofenedex vreest oplopend chauffeurstekort door EU-plannen

Brusselse plannen om zeep helpen

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

1 Reactie
  1. Er wordt altijd uitgegaan van fulltimers, maar waarom kan er geen uitzonderingen gemaakt voor parttimers, die wel 15 rij uren in een etmaal kunnen maken en daarna 24 uur aangesloten rust moeten hebben.
    Er is via zijinstroom intreders heel veel parttimers, voorheen zeer ervaren fulltime chauffeurs die door omstandigheden, weer als parttimer in het transport aan de slag gaan. Zij vormen de invulling waar de vaste chauffeur moet compenseren om aan de 90 uur per 2 weken te voldoen.
    Ik werk ook als parttimer, 12 uur per week, ik zie het niet als een bezwaar om 15 rij uren te maken als daar op volgend een 24 uur rust verplichting is. 15 rij uren binnen je 15 dienst uren, red je toch al niet ivm je pauzentijden. Ik moet soms een overnachting maken, noodgedwongen omdat ik rij-uren te kort kom als ik weer een in Duitsland (A1 bij Bremen) na een vol-sperrung, Twente als thuis haven niet kan halen, met gevolg dat de vaste chauffeur, de volgende dag, later moet beginnen, omdat ik nog moet binnenkomen, en ik nog zo fris als een hoentje, een parkeerplaats moet zoeken omdat ik door verkeer omstandigheden op mijn 15 diensturen zit …. 10 rij uren is gewoon te kort op een dag. Zeker met die comfort cruisers met adaptieve cruise controle, waar je alleen nog maar hoeft te sturen in het rijden, dat is licht werk, wordt ik niet moe van.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie