Vakbond FNV heeft actie gevoerd bij Heisterkamp in Oldenzaal en bij Farmtrans in Zevenbergen.
Om 4 uur vanmorgen stonden tien FNV kaderleden aan de poort bij transportbedrijf Heisterkamp in Oldenzaal. De reden van de actie was het op non-actief stellen en ontslaan van een Nederlandse chauffeur bij Heisterkamp.
Volgens vakbond FNV was dit zonder geldige reden gebeurd. Bovendien vindt vakbond FNV het ontslag in het beeld passen dat er slechts plaats is voor buitenlandse, goedkope lonen-chauffeurs bij Heisterkamp.
Rood-wit-blauwe auto’s, buitenlandse lonen
Dat beeld werd vanmorgen ook ruimschoots bevestigd. FNV-bestuurder Edwin Atema: “In de korte tijd dat de FNV aan de poort van het bedrijf stond, reden tientallen chauffeurs uit. Chauffeurs uit Polen, Letland, Slowakije en Duitsers met Nederlandse vrachtauto’s. Hoewel de auto’s van het bedrijf rood-wit-blauw zijn hebben deze chauffeurs buitenlandse lonen.”
FNV-kaderleden waren op zondag in de Rotterdamse haven om met buitenlandse Heisterkamp-chauffeurs te spreken. Die wisten niets van cao-lonen af. De FNV wil dat Heisterkamp verklaart de cao vanaf vandaag na te zullen leven, dit aan gaat tonen en chauffeurs, voor zover van toepassing nabetalingen te zullen doen.
Chauffeur weer aangenomen
Inmiddels is bekend geworden dat de betreffende chauffeur met onmiddellijke ingang weer is aangenomen door Heisterkamp. Volgens Atema was het ontslag echt onterecht. “Die chauffeur heeft niks geks gedaan maar werd wel de wacht aangezegd. Als hij echt iets schokkends gedaan had wat het ontslag zou rechtvaardigen, hadden we hier natuurlijk nooit zo’n actie opgetuigd.”
Atema: “De chauffeur was hartstikke blij! Kippevel echt dat zijn collega’s voor hem opgekomen zijn en dat hij nu zijn baan weer heeft!”
Cabotage-naleving
Daarbij is ook de vraag van belang of Heisterkamp de cabotageregels naleeft. De FNV vermoedt van niet en heeft daarom onlangs de ILT verzocht om inspectierapporten openbaar te maken, in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur.
“We zijn geschrokken hoe het er bij dit bedrijf aan toe gaat”, zegt Atema. “Er reden zelfs vrachtwagens de poort uit waarvan de verlichting niet eens werkte”.
Truckstar heeft contact gehad met Heisterkamp voor een reactie. Die liet even op zich wachten, maar is er inmiddels:
Heisterkamp: geen chauffeur pesten
Heisterkamp heeft ook een vestiging in Letland.
Actie bij Farmtrans
In een andere actie besmeurden chauffeurs afgelopen zondag het kantoor van Farmtrans in Zevenbergen. De chauffeurs smeerden patat, pindasaus en mayonaise over de ruiten van het kantoor.
Volgens de FNV houdt Farmtrans zich niet aan de cao door Poolse chauffeurs in te huren. “Die chauffeurs krijgen Poolse salarissen van 400 tot 500 euro per maand, ongeacht het aantal gewerkte uren. In Nederland hebben ze recht op 2.000 euro bruto plus vergoeding voor overuren. Alleen het basisloon ligt dus al vier keer hoger”, aldus Edwin Atema.
Dagvaarding
Farmtrans kreeg van de FNV een dagvaarding. Als het bedrijf niet binnen enkele dagen reageert, wordt een kort geding aangespannen. “We hebben het bedrijf meerdere keren opgedragen om de cao goed toe te passen, maar ze hebben nergens op gereageerd.”
Foto’s: Edwin Atema
Lees ook:
Heijboer Transport koopt deurwaarder af
EU-aanpak uitbuiting en verdringing
Wet aanpak schijnconstructies door Kamer
Eensgezindheid aanpak oneerlijke concurrentie