15 november | 09:38

Flexibele chassisindeling en nieuwe brandstoftanks voor Scania

Scania introduceert niet alleen een nieuwe aandrijflijn voor een groot aantal verschillende toepassingen, maar ook nieuwe opties voor een flexibele chassisindeling. Al deze nieuwe elementen hebben met elkaar gemeen dat het mogelijk wordt om trucks specifiek op maat te maken en te gebruiken voor hun individuele toepassingen en taken.

MACH, Scania’s nieuwe Modular Architecture Chassis, is veel flexibeler als het gaat om de behoeften van individuele klanten. Het belangrijkste kenmerk is de introductie van een nieuwe reeks regels voor gatenpatronen in het frame, met speciale gaten voor het monteren van onderdelen zowel binnen als buiten het frame. Het resultaat is een meer modulaire en voorspelbare chassisindeling, waardoor het theoretische aantal chassisindelingen toeneemt.

flexibele chassisindeling

De flexibele chassisindeling moet meer maatwerk opleveren voor klanten.

‘Efficiënter chassis’

“In plaats van vast te lopen vanwege de manier waarop verschillende componenten van elkaar afhangen, kunnen we nu een grotere verscheidenheid bieden voor een flexibele chassisindeling”, zegt Ola Brantefors, Head of Layout and Chassis Installations bij Scania R&D. “Het is vanaf nu mogelijk om het chassis efficiënter vorm te geven. Te beginnen vóór de achteras, bijvoorbeeld door daar een brandstoftank te plaatsen. Dat kan betekenen dat het laadvermogen verbetert door een betere gewichtsverdeling. Terwijl er tegelijkertijd ruimte overblijft voor objecten als een kist of steunpoten dichter bij de cabine.”

Branstofoptimaliseringsunit

Er is ook een volledig nieuwe serie dieselbrandstoftanks geïntroduceerd met een capaciteit van 165 tot 700 liter per tank. Er zijn in principe drie maten (S, M en L), die ook in verschillende lengtes verkrijgbaar zijn. Ze hebben allemaal een nieuw, D-vormig ontwerp dat hun robuustheid aanzienlijk verbetert. De tanks worden met C-vormige beugels aan het frame bevestigd.

brandstofoptimaliseringsunit

De brandstofoptimaliseringsunit van Scania.

De lagedrukbrandstofpomp, alsmede het primaire brandstoffilter en het waterscheidingsfilter zijn van de motor zelf verwijderd en samengebracht in een afzonderlijke unit voor brandstofoptimalisering. Deze unit is aan de zijkant van de primaire tank gemonteerd.

Scania’s nieuwe serie brandstoftanks wordt geleverd met een brandstofoptimaliseringsunit die op de zijwand is gemonteerd. De unit maakt onderhoudspunten gemakkelijk toegankelijk en biedt de chauffeur de mogelijkheid om het bruikbare brandstofvolume in de tank te vergroten. Scania-klanten kunnen nu meer kilometers maken met minder brandstof aan boord.

Reserveniveau niet meer nodig

“Brandstofinjectiesystemen van dieselmotoren mogen geen lucht aanzuigen. Dit vormt een risico wanneer je een lange brandstoftank hebt en bergop of bergaf rijdt waardoor de brandstof een tijdje in één uiteinde van de tank blijft hangen”, legt Brantefors uit. “Onze brandstofoptimaliseringsunit werkt als een opvangtank. Er blijft voldoende brandstof in zitten om het hogedruksysteem van de nieuwe motor te voeden. Hierdoor kunnen we de bruikbare hoeveelheid brandstof in onze tanks vergroten. Omdat we niet langer een ‘reserveniveau’ hoeven aan te houden om het aanzuigen van lucht te voorkomen.”


Lees ook: Scania geeft nieuwe 13-liter motor de naam SUPER


Scania heeft ook een nieuwe, slimme oplossing ontwikkeld voor het beveiligen van de brandstofdistributie tussen dubbele tanks. Door een T-verbinding met een aparte en constante (maar zeer beperkte) toevoer naar de brandstofoptimaliseringsunit wordt een venturi-effect gecreëerd. Zodat luchtbellen de toevoer tussen de tanks naar de primaire tank niet kunnen blokkeren.

‘Kenmerk van Scania’

“Wij zijn ervan overtuigd dat deze veranderingen bijdragen aan de dagelijkse activiteiten van onze klanten”, zegt Brantefors. “We gaan door op de weg waar op maat gemaakte oplossingen voor elke klant het kenmerk is van Scania’s aanbod. Of het nu gaat om geoptimaliseerd laadvermogen of de mogelijkheid om daadwerkelijk alle brandstof aan boord van de truck te gebruiken. We maken het ook makkelijker voor carrosseriebouwers die op zoek zijn naar ruimte voor hun opbouw en uitrusting.”

Scania 13-liter motor

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda