Het is verboden om chauffeurs hun 45 uur weekendrust te laten houden in hun vrachtwagencabine. Tot dat oordeel is vandaag het Europees Hof gekomen. Vakbond FNV is blij met de uitspraak.
De FNV spreekt in een reactie de verwachting uit Nederland nu snel gaat handhaven. In ons omringende landen gebeurt dat al.
Signaal
,,Als het gaat om de handhaving van deze bepaling uit de rij- en rusttijdenwetgeving, dan zien we dat alle argumenten uit de kast zijn gehaald om maar vooral niet te hoeven te handhaven’’, zegt woordvoerder Edwin Atema van de FNV. ,,Wij hebben met onze chauffeurs de juridische en praktische drogredenen keer op keer kunnen weerleggen en pleiten al jarenlang voor effectieve en afschrikwekkende handhaving van bestaande wet- en regelgeving. De uitspraak van vandaag is niet alleen een stap in de handhaving van regels maar ook een duidelijk signaal naar opdrachtgevers die gebruik maken van bedrijven die er dit soort praktijken op nahouden.’’
Veeg uit de pan
De aanpassing van de rij- en rusttijdenwetgeving is op dit moment volgens de FNV onderdeel van het Europese Mobiliteitspakket. ,,De Europese Commissie stelt daarin voor de rij- en rusttijden zo aan te passen, dat chauffeurs langer in hun cabines mogen bivakkeren’’, meent Atema. ,,Met de argumenten van het Hof in de uitspraak van vandaag dat dat slecht is voor de verkeersveiligheid, krijgt de Europese Commissie een veeg uit de pan.’’
Kamer
In 2016 werd een kamerbrede motie aangenomen die de minister opdroeg te gaan handhaven. In februari van dit jaar won FNV een rechtszaak tegen transportbedrijf Brinkman Trans Holland die haar chauffeurs uit Oekraïne en Moldavië maanden liet bivakkeren in hun cabines.
Lees ook: FNV fileert EU Mobiliteitspakket, TLN tikt vakbond op de vingers.