| 15:40 | Arjan Olsthoorn

Eerste DAF CF Military trucks geleverd aan Belgische Defensie

DAF Trucks heeft vandaag de eerste DAF CF Military trucks uit een serie van 879 trucks geleverd aan de Belgische Defensie. Generaal-majoor Thierry Esser nam samen met luitenant-generaal Frédéric Goetynck de sleutels in ontvangst van Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. De overdracht vond plaats in DAF’s Assen- en Cabinefabriek in Westerlo, België.

De order van de Belgische Defensie bestaat uit 636 2-assige trucks met een 4×4 aandrijflijn voor algemene transporttaken en 243 4-assige trucks met een 8×8 aandrijflijn voor specifieke toepassingen (kipper, containertransport en inzet waarvoor een kraan nodig is).

Veertig procent van de voertuigen wordt uitgerust met een gepantserde cabine die de inzittenden een hoge bescherming biedt tijdens militaire operaties.

De levering van de eerste 150 zware voertuigen aan de eenheden van de Landcomponent (gemotoriseerde Brigade en Special Operations Regiment) en de Medische component is volop in voorbereiding.

Off-road-capaciteiten

Voor de CF Military voertuigen werkt DAF nauw samen met het Tatra Trucks in Tsjechië. Alle trucks maken gebruik van een uniek chassis-concept met een all wheel drive aandrijflijn en een centrale, dragende buis waaraan een onafhankelijke wielophanging is gemonteerd. De onafhankelijke wielophanging, het speciale Tatra-chassis en het Central Tire Inflation System garanderen goede off-road-capaciteiten en een uitzonderlijk rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen.

De trucks worden aangedreven door een 10,8 liter Paccar MX-11 (4×4) of een 12,9 liter Paccar MX-13 (8×8) motor met vermogens van respectievelijk 300 kW/410 pk en 340 kW/460 pk.
Ook de beperkte hoogte is een belangrijke troef van de CF Military truck. Zelfs bij transport van een 20 voets-zeecontainer is hij nog lager dan vier meter.

Made in Belgium

De productie van de niet-gepantserde cabines van de CF Military trucks vindt volledig plaats in de DAF-fabriek in Westerlo. Tatra Defence Vehicles levert de geavanceerde beschermde cabines, waarvoor het interieur eveneens in Westerlo geproduceerd wordt. In de beide cabinetypes is de bediening hetzelfde, waardoor chauffeurs gemakkelijk van het ene naar het andere voertuigtype kunnen overstappen.

Lees ook: Eerste DAF LF met nieuwe aandrijflijn geleverd

De Belgische Defensie en DAF zullen in nauwe samenwerking het onderhoud van de CF Military voertuigen verzorgen. Het DAF-dealernetwerk in België – met aangeduide steunpunten in Houthalen en Grâce-Hologne – speelt daarbij een cruciale rol.

‘Een grote stap vooruit’

Ludivine Dedonder, minister van Defensie: “Een goed uitgebouwde logistieke en transportcapaciteit zijn onontbeerlijk voor het doen slagen van militaire operaties. Met de komst van deze nieuwe transportvoertuigen zet Defensie dan ook opnieuw een grote stap vooruit. Deze nieuwe voertuigen zijn geschikt voor alle operatietonelen en zijn daarnaast ook letterlijk van levensbelang voor onze militairen die dagelijks hun leven op het spel zetten in het belang van onze veiligheid. Maar liefst 40% van de geleverde voertuigen zijn bepantserd en bieden levensnoodzakelijke bescherming aan ons personeel in operatie. Indien nodig, kunnen ook de andere voertuigen uitgerust worden met dergelijke bescherming in het belang van ons personeel. Dat een groot deel van de productie ook nog in België plaatsvindt, stemt me uiteraard zeer tevreden. Door samen met Belgische bedrijven te werken aan onze strategische autonomie en de veiligheid van onze militairen versterken we immers niet alleen Defensie, maar het hele land.”

‘Vertrouwen op materieel’

“Onder de meeste moeilijke en uitdagende omstandigheden wil een leger kunnen vertrouwen op zijn materieel”, aldus Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. “We zijn dan ook trots dat het Belgische leger heeft gekozen voor de betrouwbaarheid en de ongeëvenaarde kwaliteiten van onze Military CF trucks. De veelzijdigheid van onze voertuigen onderstreept dat DAF ook voor alle militaire toepassingen een uitstekende transportoplossing biedt.”

‘Veiligheid garanderen’

“De veiligheid van ons personeel en betrouwbaar materieel zijn van het allerhoogste belang,” benadrukt luitenant-generaal Frédéric Goetynck, directeur-generaal van de algemene directie Material Resources (DGMR). “De vervanging van de dertig jaar oude niet-beschermde vrachtwagens naar gepantserde voertuigen was nodig om de veiligheid van het personeel tijdens opdrachten te garanderen met voertuigen die een sterke alle-terreincapaciteit bieden binnen hun categorie.”

6 Reacties
  1. Freddie , wat een vergelijking zeg. DAF is van oorsprong nederlands en altijd al hier in nederland gebouwd, scania heeft hier een fabriek gebouwd en blijft gewoon een zweeds product wat hier in mekaar wordt gezet niet meer en niet minder.
    En iedereen zat schijnbaar te slapen met het concept, een container is toch 2.60 m over het algemeen dan weet je ook wel dat de hoogte van 4 m wordt overschreden.

  2. Scania is net zo Nederlands als Daf. Fabriek zit al decennia in Zwolle en Daf is al 20 jaar in Amerikaanse handen. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Doe hoogte van de Nederlandse trucks is een fout van defensie, niet van Scania.

  3. Onbegrijpelijk dat het Nederlandse leger Scania trucks koopt die ook nog eens te hoog blijken en niet onder een brug doorkomen met een zeecontainer als lading, en dus allemaal verlaagt moeten worden door die fout..Terwijl Daf trucks militaire trucks bouwt die wel voldoen aan alle eisen , en ook nog eens een Nederlands bedrijf is.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie