Welvreugd heeft onlangs een Mercedes-Benz eActros in gebruik genomen. Het bedrijf uit Maasland koos voor een eActros 300 met openlaadbak die ook is uitgerust met een vangmuil koppeling, wat een combinatie gewicht van 40 ton mogelijk maakt.
Aart Vreugdenhil, directeur van Welvreugd zegt: “Deze gebruiken we onder andere voor grondboringen. Het is een unieke set geworden: de eActros 300 is volledig elektrisch, maar ook de boor en de graafmachine zijn 100 procent elektrisch en werken op het geïnstalleerde accupakket. Hier komen dus helemaal geen fossiele brandstoffen bij kijken.”
Achterop de eActros van Welvreugd vinden we een accupack die zowel de elektrische graafmachine als grondboor-installatie van energie voorziet. Deze levert 170 kWh. Aart Vreugdenhil: “Ruim voldoende voor het uitvoeren van ons werk: specialistische, gestuurde grondboringen. Alle projecten in een straal van zo’n 100 kilometer doen we met deze combinatie nu compleet emissievrij. De eActros 300 heeft immers een actieradius van zo’n 300 kilometer bij een volledig opgeladen accu. Dit betekent dat we nooit hoeven in te zitten over de range. In de markt voor grondboringen stonden we al bekend als de meest duurzame keuze. Met deze stap gaan we nu dus nog een stap verder: we kunnen ons werk nu doen zonder uitstoot van CO2. Hiermee zijn we de absolute voorloper.”
Energietransitie
De ingebruikname van de elektrische eActros met elektrische installatie staat niet op zichzelf. Vreugdenhil: “We zitten als bedrijf midden in een energietransitie. Daarin hebben we al veel bereikt. Zo is ons kantoor sinds 2016 niet alleen volledig gasvrij en CO2-neutraal: we proberen zo veel mogelijk producten te recyclen. We herbruiken bijvoorbeeld de boorvloeistof door gebruik te maken van onze eigen recyclemachine. Deze werkt dan weer op duurzame stroom van de zonnepanelen op het dak van ons pand. We hebben nu ook een laadstation laten aanleggen voor de nieuwe Mercedes-Benz eActros. Nu kunnen we dus voor het eerst ook op locatie werken zonder uitstoot van CO2. Dit is nu nog compleet uniek in onze branche en voor ons de manier waarop we ons willen onderscheiden.”
Lees ook: Heineken gaat elektrisch de grens over met Einride
De eActros van Welvreugd is onder meer voorzien van luchtvering rondom. Luijendijk: “Hierdoor is het mogelijk om de truck schuin te zetten waarbij de oprijhoek voor de machines gunstiger wordt. De bedrijfskleuren van Welvreugd komen terug op zowel de truck als de apparatuur. Het is een indrukwekkende set, zo alles bij elkaar.”
‘Rijdt soepel’
Peter Vreugdenhil, de broer van Aart, rijdt op de nieuwe combinatie. Hij vertelt: “Dit is echt een voelbare vooruitgang. Er zijn geen trillingen van de motor meer en je hebt altijd meer dan voldoende koppel beschikbaar. Het rijdt echt soepel. Ook het lage geluidsniveau en het gebrek aan uitstoot is prettig.” Aart Vreugdenhil voegt toe: “Organisaties die duurzaamheid belangrijk vinden, kiezen ervoor om te werken met deze nieuwe combinatie. Tot nu toe zijn ze allemaal erg onder de indruk van wat er al mogelijk is met de nieuwste techniek.”
Welvreugd uit Maasland is al meer dan 50 jaar specialist in de aanleg van kabels en leidingen en alles wat daarmee te maken heeft. Hierbij valt onder andere te denken aan sleufloze technieken, spiegellassen, leidingen traceren, zuigtechniek, ontwerp & engineering en grondwerk. Welvreugd voert de meest uiteenlopende boringen uit, tot wel honderden meters lengte.