2 januari 2018 | 10:29

Duitsland geeft LZV’s meer en meer de ruimte

Duitsland geeft langere vrachtautocombinaties (LZV’s) steeds meer de ruimte. Sinds eind vorige week zijn de mega-combinaties ook in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen toegestaan. Ze mogen rijden op alle autosnelwegen en een aantal trajecten op het onderliggende wegennetwerk.

De deelstaten Rheinland-Pfalz en Saarland staan eveneens voor het eerst LZV’s op delen van hun grondgebied toe.

Positivnetz

LZV’s mogen sinds 1 januari 2017 in Duitsland op wegen rijden die hiervoor zijn vrijgegeven, het zogenaamde ‘Positivnetz’. Met de jongste wijziging van de Duitse wetgeving voor LZV’s die op 29 december in werking trad, wordt het Positivnetz verder uitgebreid. Het beslaat nu vrijwel het hele Duitse snelwegennet en veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet. Berlijn is de enige deelstaat waar LZV’s niet mogen rijden.

Geen ontheffing

Voor het rijden met LZV’s in Duitsland is geen speciale ontheffing vereist. Wel moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo is het maximum gewicht beperkt tot 40 ton, respectievelijk 44 ton voor intermodaal vervoer. Ook gelden er specifieke eisen voor de combinatie en de chauffeur. Verder mag er uitsluitend op het Positivnetz worden gereden. Grensoverschrijdend vervoer met LZV’s is formeel nog niet toegestaan.

Lees ook: Soepel Vlaanderen stelt straks alle snelwegen open voor LZV’s.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda