Duitsland geeft langere vrachtautocombinaties (LZV’s) steeds meer de ruimte. Sinds eind vorige week zijn de mega-combinaties ook in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen toegestaan. Ze mogen rijden op alle autosnelwegen en een aantal trajecten op het onderliggende wegennetwerk.
De deelstaten Rheinland-Pfalz en Saarland staan eveneens voor het eerst LZV’s op delen van hun grondgebied toe.
Positivnetz
LZV’s mogen sinds 1 januari 2017 in Duitsland op wegen rijden die hiervoor zijn vrijgegeven, het zogenaamde ‘Positivnetz’. Met de jongste wijziging van de Duitse wetgeving voor LZV’s die op 29 december in werking trad, wordt het Positivnetz verder uitgebreid. Het beslaat nu vrijwel het hele Duitse snelwegennet en veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet. Berlijn is de enige deelstaat waar LZV’s niet mogen rijden.
Geen ontheffing
Voor het rijden met LZV’s in Duitsland is geen speciale ontheffing vereist. Wel moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo is het maximum gewicht beperkt tot 40 ton, respectievelijk 44 ton voor intermodaal vervoer. Ook gelden er specifieke eisen voor de combinatie en de chauffeur. Verder mag er uitsluitend op het Positivnetz worden gereden. Grensoverschrijdend vervoer met LZV’s is formeel nog niet toegestaan.
Lees ook: Soepel Vlaanderen stelt straks alle snelwegen open voor LZV’s.