Vos Logistics test LZV van 32 meter
| 14:42 | Rik Werner

Soepel Vlaanderen stelt straks alle snelwegen open voor LZV’s

Vlaanderen gaat komend jaar een nieuwe proef met LZV’s doen, waarbij de eisen voor deelname minder streng zijn dan nu het geval is. Alle snelwegen worden toegankelijk voor de mega-combinaties.

Deelname aan de proef staat open voor buitenlandse vervoerders en grensoverschrijdend vervoer wordt toegestaan. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Soepelere voorwaarden

Bedrijven hoeven enkel nog een ontheffing aan te vragen voor het traject tussen het startpunt, de eindbestemming en de snelweg. Ook voor het onderliggende wegennet gaan, aldus TLN, soepelere voorwaarden gelden. Hoe die er precies uit komen te zien, is nog niet bekend. Het maximum gewicht blijft 60 ton en de meeste voorschriften sluiten aan bij de Nederlandse eisen. Wel moet de hele combinatie apart gekeurd worden.

Aantal deelnemers

Op snelwegen gelden straks geen beperkingen meer voor LZV’s. Maar zoals het er nu uitziet, komen er wel beperkingen ten aanzien van het aantal deelnemers. Vlaanderen heeft aangegeven maximaal dertig bedrijven per half jaar te willen toelaten. Per deelnemend bedrijf mogen wel meerdere LZV’s worden ingezet. De proef start in 2018 en zou tot 2024 lopen. De verwachting is dat geïnteresseerde bedrijven zich vanaf begin 2018 kunnen aanmelden. ,,TLN is blij met de nieuwe ontwikkelingen in Vlaanderen”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk in een eerste reactie. ,,Het lijkt erop dat Nederlandse vervoerders in 2018 eindelijk met een LZV naar Vlaanderen kunnen. Daar heeft TLN lang voor gestreden. Het doet ook recht aan de uitwerking van de Benelux-wetgeving voor een grensoverschrijdende inzet van de LZV, die al in 2015 in werking is getreden.’’

Twee vervoerders

De huidige proef in Vlaanderen begon in 2014 en eindigt juni volgend jaar. Voor deze proef was veel belangstelling, maar de strenge voorwaarden zorgden er aldus TLN voor dat de meeste bedrijven ermee stopten. Uiteindelijk beleven twee Belgische vervoerders over.

Lees ook: Vrij baan voor LZV’s op hele N35 nu spoorwegovergang is aangepast. 

Duitse studie ziet slechts geringe milieuwinst bij inzet LZV

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht. 

 

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie