Ook de Duitsers broeden op een verbod voor het houden van de weekendrust in de cabine.
In navolging van België en Frankrijk gaan er nu ook in Duitsland stemmen op om het doorbrengen van de lange weekendrust in de cabine te verbieden.
Dat melden onze collega’s van de transportnieuws-site Eurotransport. De aangescherpte regels en extra controles omtrent de weekendrust in België en Frankrijk hebben gevolgen voor het internationale wegtransport.
Problemen vlak over de grens
Steeds meer chauffeurs zoeken parkeerplekken vlak over de Belgische en Franse grens in Duitsland, en dat leidt inmiddels tot problemen.
Een commissie voor arbeid en sociaalpolitiek, onderdeel van de Bundesrat waarin alle zestien deelstaten vertegenwoordigd zijn, heeft de regering in Berlijn nu een aanbeveling gestuurd. Hierin staat dat de Duitse regering liefst snel maatregelen moet treffen.
Chauffeurs die niet op de standplaats of thuis hun weekendrust kunnen genieten, zouden in een door hun werkgever gefaciliteerd onderkomen moeten zitten, inclusief sanitaire voorzieningen en voldoende andere faciliteiten.
Uitbuiting en oneerlijke concurrentie
Het uitbuiten van Oost-Europese chauffeurs is natuurlijk aanleiding voor de aanbeveling. Deze chauffeurs zijn vaak weken achtereen – of langer – in West-Europa onderweg en staan in de weekenden op parkings over.
De chauffeurs veroorzaken op veel plekken overlast en zijn aan hun lot overgelaten. Bovendien betekent de grootschalige inzet van goedkope Oostblok-chauffeurs in West-Europa oneerlijke concurrentie voor West-Europese transportbedrijven die met veel hogere loonkosten te maken hebben.
Of, en wanneer de Duitsers het doorbrengen van de lange weekendrust in de cabine gaan verbieden, is nog niet bekend.