Controleurs van de Duitse vrachtverkeer-inspectiedienst BAG slaan alarm; relatief veel Oost-Europese trucks zijn een gevaar op de weg.
Een deel van de Oost-Europese trucks is rampzalig zo schrijft Trans Actuel/Euro Transport. Geen of slechte ladingzekering, maar ook de technische toestand laat steeds vaker te wensen over, met alle gevolgen voor de verkeersveiligheid van dien.
Negatieve trend
Controle-gegevens van de BAG uit de afgelopen jaren laten zien dat trucks uit Oost-Europa met twee keer zoveel gebreken rondrijden als trucks uit de vijftien West-Europese EU-lidstaten. Maar erger nog is dat de trend zich negatief voortzet.
Andere kijk op onderhoud
Wat betreft onderhoud loopt Oost-Europa duidelijk achter. BAG-voorman Marquardt spreekt van een andere kijk op onderhoud in Oost-Europa. Zo treffen BAG-inspecteurs vaak jonge, moderne trucks aan met niet geringe technische mankementen. Oost-Europese trucks, opleggers en aanhagers zijn in een wezenlijk slechtere staat dan voertuigen uit de vijftien West-Europese lidstaten, zo concludeert de BAG dan ook.
In 2011 werden 258.521 trucks gecontroleerd. Ongeveer de helft daarvan, 128.897 waren Duitse trucks. Bij de Duitsers werden 1.072 overtredingen bij de ladingzekering vastgesteld – 0,8 procent, en 2.939 technische problemen – 2,3 procent.
Tevens werden 44.979 trucks uit andere West-Europese EU-landen gecontroleerd. Daarvan hadden 345 trucks een probleem met slecht of niet gezekerde lading – 0,8 procent, en werden 993 technische gebreken vastgesteld – 2,2 procent.
De BAG controleerde in dat jaar ook 84.645 Oost-Europese truck.s Daarbij werden overtredingen geconstateerd bij het 1.500 ladingzekeren – 1,8 procent, en 5.869 technische mankementen – 6,9 procent. De cijfers spreken voor zich.