Onlangs kwamen ongeveer honderd chauffeurs bijeen in De Meern om te praten over de lage tarieven in het aardappelvervoer.
De chauffeurs zijn bezorgd over de lage transporttarieven die hun werkgever, AB Texel, ontvangt van de grote opdrachtgevers. Mede door de hoge brandstofprijzen liggen de kosten van het aardappelvervoer momenteel hoger dan wat AB Texel er voor krijgt.
Oneerlijke concurrentie
Transportbedrijven die voor dit (grotendeels binnenland-) werk goedkope Oostblok-chauffeurs inzetten, drukken andere transportbedrijven zoals AB Texel uit de markt.
Mogelijk banenverlies
Vakbond FNV-bondgenoten is bezorgd en vreest voor banenverlies door deze praktijken. Het recente voorbeeld van Runia, dat tien chauffeurs moest laten gaan, bevestigt dat die angst terecht is. Dat ging om het vervoer van wortelen. Wat betreft de aardappelen komt vooral opdrachtgever Aviko regelmatig bovendrijven als een bedrijf dat te lage transporttarieven hanteert en de Oostblok-praktijken op die manier aanmoedigt.
De chauffeurs van AB Texel hebben tijdens de bijeenkomst laten weten achter hun werkgever te staan. Ook FNV-bestuurder Edwin Atema heeft vertrouwen in de koers die AB Texel vaart: Het bedrijf zegt niet te zullen overstappen op louter chauffeurs uit Oost-Europa, maar met andere transportbedrijven liggen we hierover wel in de clinch”, aldus Atema op AgriHolland.
De meerderheid van de aandelen van AB Texel zijn sinds begin dit jaar in handen van logistiek bedrijf A-ware. De bijeenkomst in De Meern was georganiseerd door de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV.