Dieseldiefstal treft meer bedrijven

15 oktober 2013 | 13:34

Dieseldiefstal treft meer bedrijven

Steeds vaker zijn transportbedrijven zijn slachtoffer van dieseldiefstal.

Dat zegt branche-organisatie TLN. Criminele bendes trekken door het hele land om diesel uit geparkeerde trucks bij bedrijven te stelen, stelt TLN op basis van een groeiend aantal berichten van transportbedrijven.

Maar ook vanuit justitie en de politie komen er signalen dat dieseldiefstal bij transportbedrijven aan het toenemen is.

Landelijke aanpak nodig

Volgens TLN is er een landelijke aanpak nodig, net als de afgelopen jaren met het probleem van ladingdiefstal is gebeurd.

Een gevolg van die succesvolle aanpak is echter dat de parkings en verzorgingsplaatsen langs de snelwegen steeds beter beveiligd zijn en dat criminele bendes hun werkterrein verplaatsen.

Dure diesel maakt diefstal interessanter

Bovendien wordt het stelen van diesel steeds interessanter naarmate de diesel steeds duurder wordt.

“Met de hoge brandstofprijzen wordt het voor rondtrekkende bendes steeds interessanter om diesel uit vrachtauto’s te stelen. En een volle tank diesel van 500 a 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtauto”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk.

Maar voor de vervoerder houdt het hier niet op: “Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt. De totale kosten lopen dan al gauw in de duizenden euro’s”, aldus van Dijk.

Transportbedrijven moeten in ieder geval wel aangifte doen. Nu doet niet elk bedrijf dat, zo lijkt. Door wel aangifte te doen krijgen politie en justitie een goed beeld van de omvang van het probleem en kunnen er adequate maatregelen genomen worden.

TLN adviseert transportbedrijven om hun terreinen zo goed mogelijk te beveiligen. Dit kan bijvoorbeeld met een hekwerk, camerabewaking en voldoende verlichting. Daarnaast zijn er ook speciale tanksloten te koop die voorkomen dat brandstof uit de tankopening wordt gepompt.

Nadeel daarvan is echter dat criminelen dan een gat onder in de tank slaan. Als transportbedrijf ben je dan nog verder van huis.

Interessant voor Oost-Europeanen zonder tankpas

Overigens lijkt het stelen en weer verkopen van diesel vooral voor Oost-Europese chauffeurs een uitkomst te zijn. Velen van hen beschikken niet over een tankpas maar krijgen van hun baas een pak geld mee. Als ze onderweg aan goedkope gestolen diesel kunnen komen, houden ze zelf wat extra cash over.

Foto: Criminelen komen steeds vaker bij transportbedrijven op bezoek om diesel te stelen. (ANP)

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda