Ford, Deutsche Post DHL en Streetscooter hebben hun gezamenlijk ontwikkelde Ford Streetscooter Work XL gepresenteerd. Een volledig elektrische bestelwagen, bedoeld voor pakketbezorging.
DHL heeft zich ten doel gesteld op termijn alle vrachtwagens en bestelbussen door de elektrische besteller te vervangen. Inmiddels rijden er in Duitsland al drieduizend stuks rond, maar dat zijn kleinere varianten. Het Nederlandse Alphabet Lease heeft aangekondigd de e-besteller ook naar ons land te halen.
Transit
Er zijn in totaal drie versies van de Streetscooter waarvan de grootste en sterkste variant, de Streetscooter Work XL, zojuist is gepresenteerd. De Streetscooter Work XL deelt zijn basis met de Ford Transit. De elektrische bestelbus kan worden uitgerust met een 30 kWh of een 90 kWh groot accupakket. De actieradius is dan 80 of 200 kilometer groot, met een gemiddelde oplaadtijd van drie uur. De laadruimte biedt plaats aan meer dan 200 postpakketten. Eind 2018 moeten er 2.500 stuks bij onze oosterburen rondrijden.
CO2-reductie
DHL claimt dat met de inzet van één Streetscooter Work XL op jaarbasis 1.900 liter diesel kan worden bespaard. Met de inzet van 2.500 Work XL’s zou de besparing op jaarbasis 4,75 miljoen liter diesel bedragen, met een CO2-reductie van 12.500 ton. Streetscooter bouwt dit jaar in de fabriek te Aken 150 voorproductiemodellen. Volgend jaar worden er nog eens 2.500 stuks gefabriceerd. Het is de bedoeling dat de Streetscooter Work XL vanaf 2019 ook aan andere bedrijven geleverd wordt.
Lees ook: Serieproductie elektrische MAN-trucks start in 2021.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.