*

e-truck MAN
| 12:14 | Rik Werner

Serieproductie elektrische MAN-trucks start in 2021

De eerste in serie geproduceerde elektrische MAN-trucks komen in 2021 op de markt. Eind dit jaar worden al de eerste elektrische vrachtwagens overgedragen aan een aantal Oostenrijkse bedrijven, waaronder bierbrouwerijen, supermarktketens en distributeurs.

Dat heeft de Duitse truckbouwer uit München vandaag bekend gemaakt. Volgend jaar stuurt MAN een testvloot van elektrische bussen de weg op in diverse Europese steden. Hiervoor is de fabrikant samenwerking aangegaan met lokale vervoersbedrijven in Hamburg, München en Wolfsburg.

e-truck MAN

CNL

De serieproductie van volledig elektrische MAN-bussen moet eind 2019 van start gaan. Twee jaar later volgen volledig elektrische vrachtwagens. MAN ontwikkelt deze samen met de Oostenrijkse Council for Sustainable Logistics (CNL). Vanaf eind dit jaar gaat een aantal bij CNL aangesloten bedrijven rijden met negen elektrische MAN TGM-modellen: vier 6×4-2‘s met koelopbouw en Frigoblock-transportkoeling, drie trucks met BDF-wissellaadbaksystemen, één met een vaste drankenopbouw en één trekker. De uitkomsten van de praktijktests worden meegenomen in de ontwikkeling van productierijpe elektrovrachtwagens. De eerste in een kleine serie gebouwde MAN eTrucks moeten eind 2018 van de band rollen in Steyr, Oostenrijk.

e-truck MAN

Lange afstand

Op het gebied van transport over de lange afstand ligt de situatie anders. Volgens Joachim Drees, algemeen directeur van MAN Truck & Bus en MAN SE, blijven dieselmotoren daarin een belangrijke rol vervullen. ,,Moderne dieselmotoren in vrachtwagens en bussen zijn zeer schoon en stoten weinig CO2 uit’’, zegt Drees. ,,Zoals de accutechniek er nu voorstaat, zie ik geen mogelijkheid om langeafstandstrucks te elektrificeren. Batterijen hebben nog niet voldoende capaciteit, helemaal als je bedenkt dat vrachtwagens zware ladingen moeten trekken.” Toch is MAN op zoek naar alternatieven voor de traditionele dieselmotor. Drie mogelijkheden zijn er volgens de fabrikant: motoren op gas, hybride aandrijflijnen en krachtbronnen die gebruikmaken van groene brandstoffen.

e-truck MAN

Studiemodellen

MAN heeft een tweetal zogenoemde eTruck-studiemodellen gepresenteerd. Zo is er de elektrische trekker, die gebaseerd is op de TGS-modellenreeks. De truck heeft een GVW van 18 ton en is geschikt voor het trekken van enkel- of dubbelassige trailers.
De elektrische MAN heeft net zoveel laadvermogen als de gewone TGS-modellen. Dit komt doordat het verdwijnen van de zware dieselmotor het extra gewicht van de elektrische componenten compenseert. De batterijen kunnen ’s nachts worden opgeladen, maar ook via snelladers als de bestuurder stopt om te rusten of als de vrachtwagen geladen of gelost wordt. Aan de zijkant van de MAN eTruck is plaats voor extra batterijen, waardoor de trekker een actieradius krijgt van ongeveer 130 kilometer per dag.

e-truck MAN

200 kilometer

De tweede MAN eTruck-concept heeft een maximaal tonnage van 26 ton. Het model is gebaseerd op de TGS 6×2 en is technisch vergelijkbaar met de eerder genoemde elektrische trekker. In totaal is er plaats voor twaalf batterijen, onder de cabine en aan de zijkanten van het chassis. Met alle twaalf heeft de eTruck een actieradius van 200 kilometer. Zijn elektromotor is 350 kW en 3.500 Nm sterk.

Lees ook: Introductie DAF CF 2017 vertraagt komst e-truck VDL.

Technische Unie levert met e-truck GINAF emissievrij in Amsterdam.

Emoss levert nieuwe elektrische trucks in Rotterdam.

Albert Heijn gebruikt elektrische bakwagens voor bevoorrading supermarkten Amsterdam.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie