Dar, het gemeentelijke samenwerkingsverband voor duurzaam afvalbeheer in de regio Nijmegen, zet sinds kort twee CNG-gestookte Scania P280 6×2 vuilniswagens in.
In totaal heeft Dar (Duurzaam afvalbeheer en beheer openbare ruimte) ongeveer 100 voertuigen in de regio Nijmegen rijden. ,,Wij willen die zo schoon mogelijk aan het werk hebben”, vertelt wagenparkbeheerder Peter van Elsacker. ,,Vandaar dat wij bij de aanschaf van deze nieuwe inzamelvoertuigen van CNG zijn uitgegaan. Onze trucks rijden immers continu in woonwijken en daar wil je zo min mogelijk uitstoot. Daarnaast helpt het rijden op CNG bij het terugdringen van de CO2-uitstoot.”
Verdichten
Dar zocht ook een voertuig dat bij lage snelheden voldoende koppel heeft om én soepel te kunnen optrekken en de persinstallatie te kunnen laten werken. ,,Naarmate de 15m3 grote persinstallatie vol raakt, is er meer vermogen nodig om de lading te kunnen verdichten”, doceert Van Elsacker. ,,Tegelijkertijd wil de chauffeur soepel en gedoseerd naar de volgende stopplaats kunnen optrekken. Vaak is dat maar een paar meter. Omdat bij ons de chauffeurs rond de 1400 containers per dag legen, komt dat heel veel voor. De Scania gasmotor bleek hier de beste papieren te hebben. En natuurlijk helpt het ook, dat die gekoppeld is aan een Allison automaat.”
Zijlader
De Haller SLF huisvuilinstallatie is een zijlader waarbij de chauffeur in de auto blijft zitten en met een grijparm de bakken één voor één oppakt, leegt en weer terugzet. ,,Dat scheelt tijd maar daarbij is het zicht weer heel belangrijk. De lage P cabine geeft goed zicht rondom en een goede spiegelbezetting. Bovendien kon Scania de cabine nog met twee extra ruiten achter de B-stijl leveren. Daarboven op hebben wij nog een Corner Eye camera installatie laten monteren met een zichthoek van 180 graden. De lage instap is van belang op die momenten dat de chauffeur toch de auto uit moet om bijvoorbeeld een omgevallen bak weer overeind te zetten of even te vegen. Want we willen niet alleen het huishoudelijk afval ophalen, maar ook de straten zo schoon mogelijk houden.”
Tanken
De eerste reacties van de chauffeurs over de twee Scania’s zijn volgens Van Elsacker lovend. ,,Ze zijn zeer positief over met name de ruimte die de cabine biedt en de trekkracht. Ook het tanken is geen probleem. Met de acht keer 80 liter composiet brandstofhouders kunnen ze de hele dag toe.”
Lees ook: Verkoop trucks met alternatieve aandrijflijn blijft ver achter, overheidsingrijpen noodzakelijk’.
Utrecht weert per 2025 truck met verbrandingsmotor uit binnenstad.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.