Het Zaanse transportbedrijf Albert Keijzer beschikt binnenkort over vijf gloednieuwe DAF XG’s. Het bijzondere hieraan is dat ze over een grotere cabine beschikken, terwijl het voertuig in gewicht is afgenomen.
Albert Keijzer, dat deze maand 102 kaarsjes uitblaast, plaatste onlangs een order voor vijf splinternieuwe DAF XG-trucks bij Truckland. De eerste leverde de bedrijfswagenspecialist eind oktober en begin november volgde nummer twee. Vroeg in 2023 staat de rest op het programma. Twee trucks zijn geschikt voor ADR-transport, de rest voor regulier vervoer.
Niet snijden in comfort
Vanwege de aard van het (bulk)transport dat Albert Keijzer verzorgt – tankopleggers gevuld met suiker en cacao – speelt gewicht altijd een grote rol in de configuratie van het voertuig. Gewicht besparen kan door te kiezen voor een kleinere cabine, maar dat zag directeur Rob de Visser nu niet zitten. “In het verleden kozen wij voor de CF met kleinere cabine vanwege het gewicht. Met de lichtere, nieuwe XG kunnen we weer kiezen voor een grotere cabine. Dat vinden we belangrijk. De cabine is niet alleen de werkplek van onze chauffeurs, maar ook de plaats waar ze ontspannen en slapen, want ze zijn vaak de hele week van huis. Onder meer hiermee willen we uiting geven aan goed werkgeverschap.”
De cabines van de nieuwe XG’s hebben een vlakke vloer, een royaal bed van tachtig centimeter breed, extra comfortabele matras en een luxe entertainmentsysteem. “Dankzij het DAF Digitil Vision System, met camera’s hoog op de cabine gemonteerd, hebben de chauffeurs onder alle weersomstandigheden optimaal zicht. Kortom: het model zit bomvol innovatie.”
Lichtere onderdelen
Het bijzondere aan de nieuwe generatie DAF XG is de gewichtsbesparing, zegt Ron Tervoort, die zich als salesmanager van Truckland bezighoudt met zware bedrijfswagens. “DAF heeft het vorige model doorontwikkeld en alle onderdelen tegen het licht gehouden, met het oog op gewichtsbesparing. Daarbij hebben we bij de configuratie van de nieuwe DAF XG voor Albert Keijzer extra gelet op het gewicht door het toepassen van aluminium velgen en aluminium luchtketels.”
Lees ook: Eerste DAF LF met nieuwe aandrijflijn geleverd
“Albert Keijzers wagenparkbeheerder Jos Baltes en ik zijn samen tot een configuratie gekomen en deze vijf XG’s zijn het resultaat. Ondanks de grotere cabine zijn ze lichter; het eigen gewicht is slechts 7.380 kilo. Mede daardoor is de nieuwe XG ook flink zuiniger. Albert Keijzer beschikt binnenkort, naast de bestaande vloot van 140 trekkende eenheden, ook over vijf prachtige, innovatieve trucks. Alle moderne snufjes zitten erop. Echte paradepaardjes waarmee het bedrijf uitstekend voor de dag komt.”