DAF completeert zijn nieuwe serie trucks met een reeks dubbelaangedreven trekkers en bakwagens voor off- en on-roadtoepassingen. Hiertoe behoren de nieuwe XDC en XFC bouwvoertuigen die nu ook leverbaar zijn in 4×2 asconfiguraties.
Voor de inzet die vraagt om de laagste schadegevoeligheid zonder off-roadcapaciteiten, introduceert DAF de nieuwe Extra Robust uitvoering van de XD en XF. Kortom, er is nu een nieuwe DAF voor elke toepassing.
XDC en XFC voor de bouw
De bouwvoertuigen XDC en XFC onderscheiden zich door de dominante zwarte grille en een robuuste stalen bumper, stalen beschermingsplaat voor de radiateur en twee onderhoudsvrije LED-mistlampen die diep verzonken in de bumper zijn geplaatst voor maximale bescherming. Een flexibele onderste opstaptrede is als optie leverbaar.
Lees ook: DAF XG bergingstruck voor Ruud Erven Berging
De XDC en XFC hebben een grote bodemvrijheid tot 40 centimeter en een oploophoek van 25 graden, waardoor ze ideaal zijn voor toepassingen waarbij regelmatig off-road moet worden gereden. De XDC en XFC zijn leverbaar als 8×4, 6×4 en – voor het eerst – 4×2.
Breed scala aan tandems
Voor uitstekende tractie onder zware omstandigheden biedt DAF zijn XDC en XFC trucks aan met een keuze uit onderhoudsarme tandemassen met dubbele aandrijving: van een lichtgewicht 19-tons tandem met enkele reductie (SR1132T), bladvering en schijfremmen of trommelremmen tot 21- en 26-tons varianten (SR1360T) met enkele reductie, schijfremmen en luchtvering. Voor zware en off-road toepassingen zijn de tandems van 21 en 26 ton ook leverbaar met naafreductie (HR1670T). De tandems zijn leverbaar met een breed scala aan opties voor achterasoverbrengingen van 3,46:1 tot 7,21:1, om de specificatie perfect af te stemmen op de individuele taak.
6×4 en 8×4
Het volledige assortiment tandemsets van DAF is ook beschikbaar voor de nieuwe on-road 6×4 en 8×4 trucks. De 6×4 en 8×4 bakwagens zijn leverbaar als XD en XF. De 6×4 trekker is leverbaar als XG en XG+. Datzelfde geldt voor de 8×4 bakwagens met een gestuurde naloopas. De 8×4 trekker met gestuurde voorloopas voor extra zware transporttoepassingen is leverbaar als XF, XG en XG+.
Hydraulische voorwielaandrijving
Voor toepassingen waarbij zo nu en dan extra tractie nodig is, biedt DAF een optionele eersteklas hydraulische voorwielaandrijving voor 4×2 trekkeruitvoeringen van de XD, XDC, XF en XFC. Dit robuuste en onderhoudsvriendelijke PXP-systeem kan worden geactiveerd via een schakelaar op het dashboard.
Geheel nieuw zijn de ‘XD Extra Robust’ en ‘XF Extra Robust’. Deze series combineren de robuuste cabines van de XDC en XFC met een on-road chassis. Dit is de perfecte oplossing voor ondernemingen in bijvoorbeeld de bouw en de gemeentelijke sector die behoefte hebben aan de laagste schadegevoeligheid, maar geen volledige off-roadmogelijkheden nodig hebben. De robuuste uitvoering met zijn opvallende, hoog gemonteerde bumper wordt altijd gecombineerd met een fraai geïntegreerde onderrijbeveiliging aan de voorzijde en is beschikbaar op alle XD en XF bakwagens en trekkers.
Nieuwe 4-assige XD en XF met single drive
Het truckprogramma van DAF is uitgebreid met een volledige serie 4-assige varianten met enkele aandrijving voor on-road inzet. Deze chassisuitvoeringen, met gestuurde voorloopas en/of (niet-)gestuurde naloopassen, zijn ideaal voor toepassingen zoals transport van zware containers, rioolreiniging en de inzameling van groot, zwaar afval.
Lees ook: DAF ontvangt order van 1500 trucks uit het Verenigd Koninkrijk
De uitstekende brandstofefficiency – resulterend in de laagste emissies – is onder meer het resultaat van een zeer aerodynamisch ontwerp enerzijds en de toepassing van de nieuwste PACCAR MX-11- en MX-13 aandrijflijnen met TraXon transmissie anderzijds. Deze geautomatiseerde transmissie is op verzoek voorzien van speciale off-roadsoftware en de functies ‘ASR-off’ en ‘Rock-Free’ voor het wegrijden op zowel gladde ondergrond als onder extreem zware omstandigheden.
PTO
DAF biedt een breed scala aan PTO’s. Daarmee wordt maximaal ingespeeld op de grote verscheidenheid aan klanteisen in de bouw en specifieke toepassingen. Het programma omvat motor-PTO’s die op ‘1 uur’ zijn geplaatst voor zware toepassingen en een versie op ‘11 uur’ voor lichtere toepassingen. Ook kunnen indirecte PTO-opties voor haaklaadsystemen of kippers aan de voorzijde van de motor worden gemonteerd. Verder is een complete serie versnellingsbak-PTO’s leverbaar.
De nauwe samenwerking van DAF met Europese opbouwers zorgt voor een opbouwvriendelijkheid, inclusief vooraf vastgestelde ‘Plug & Play’ opties. Bovendien maakt software-integratie het eenvoudiger om voertuig en opbouw naadloos te laten communiceren. Bovendien kunnen bedieningselementen optimaal worden geïntegreerd en signalen en waarschuwingen eenvoudig worden doorgegeven in de cabine.