sinotruk
| 14:28 | Arjan Olsthoorn

Chinezen bouwen eerste Sinotruk volgens nieuwe EU-normen

Sinds drie weken is de nieuwe EU-verordening van kracht, waardoor vrachtwagencabines met 90 centimeter kunnen worden verlengd. Vorige week werd in China het eerste voertuig gepresenteerd dat voldoet aan deze principes. Het front van de Chinese trekker is ongeveer een halve meter verlengd.

De nieuwe truck komt uit China en de fabrikant, Sinotruk, is niet actief op de Europese markt. De Chinese media maken echter officieel bekend dat het een voertuig is dat is geprepareerd in overeenstemming met de 96/53/EG richtlijn. Bereiden de Chinezen zich langzaam voor op de Europese première? Waarschijnlijker is het feit dat Sinotruk alvast iets kan betekenen voor Traton (MAN en Scania), waar het een langlopende partnership mee heeft.

Aerodynamisch

De trucks met een verlengd front zijn veel aerodynamischer dan vrachtwagens met een klassiek plat front. Als gevolg hiervan moet de auto ongeveer 6-7 procent minder brandstof gebruiken melden de Chinezen.

sinotruck

Het schuine front moet volgens de Chinezen een brandstofbesparing van zo’n 6 procent opleveren.

Om een ​​dergelijk laag brandstofverbruik te bereiken, zijn de voorste stijlen onder een hoek van 30 graden gekanteld. Dit is twee keer zo ver als de huidige traditionele cabines. Het lijkt er wel op dat de schuine voorkant niet ten goede komt aan de leefruimte van de chauffeur. Volgens de Chinezen zal de Huanghe X7 (zo heet de truck) ongeveer 200 kilo zwaarder zijn dan een vergelijkbare vrachtwagen met platte voorkant. Huanghe X7 wordt nu officieel aangeboden door Sinotruk en is leverbaar met motoren van 430 tot 600 pk. De auto voldoet ook aan de strenge uitlaatemissienormen in China. Tegelijkertijd moet deze truck relatief veilig zijn omdat de frontverlenging extra ruimte biedt voor gecontroleerde kreukelzones.

DAF

In Europa zal DAF Trucks de eerste fabrikant zijn die met een geheel nieuwe truckrange komt. Daar is de truckbouwer al uitvoerig mee aan het testen. Laten we trouwens hopen dat de Eindhovenaren een iets andere aanpak zullen volgen en de fijne ruime cabines intact laten. Ook weten we dat Renault momenteel met een soortgelijke constructie op basis van de Renault Trucks T aan het testen is.

Renault Optifuel Lab3

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie