Duitsland moet vaker en intensiever vrachtwagens controleren op veiligheid. Brussel meent dat onze oosterburen te weinig werk maken van ‘onaangekondigde’ politiecontroles, die te zwaar beladen of technisch ondeugdelijke trucks van de weg zouden moeten halen.
Dat melden Duitse media. De EU-commissie die over verkeersveiligheid gaat heeft Berlijn afgelopen donderdag nadrukkelijk op de vingers getikt. Duitsland controleert niet alleen te weinig. De ergernis van Brussel betreft vooral het niet naleven van een Europese richtlijn, die de hoeveelheid uit te voeren controles bepaalt. Duitsland heeft de EU-richtlijn die meer dan twee jaar geleden is afgesproken, nog steeds niet in haar verkeerswetgeving vastgelegd.
Boetes
Als Duitsland niet snel tot actie overgaat, loopt ons buurland kans voor het Europees Gerechtshof gedaagd te worden, met mogelijk torenhogen boetes tot gevolg. Angela Merkel cs heeft twee maanden de tijd gekregen om een en ander wettelijk te regelen.
De kwestie ligt ook gevoelig, omdat Duitsland het afgelopen jaar is opgeschrikt door bovengemiddeld veel zware ongevallen, waarbij trucks achterop files botsten. Onderzoek wees uit dat diverse chauffeurs hun noodremsysteem hadden uitgeschakeld. Dat systeem is sinds 2015 verplicht op alle nieuwe trucks, maar is manueel buiten bedrijf te stellen.
Lees ook: Deze week strenge politiecontroles in Duitsland op weggedrag.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.