Het lijkt er nu toch echt op dat we uit het diepe coronadal gaan komen. Het aantal besmetting loopt inmiddels fors terug. De beperkte maatregelen worden iets versoepeld en stiekem mogen we weer vakantieplannen gaan maken.
Ook de transportsector gaat langzaam terug naar normaal. In de afgelopen weken hebben de meeste truckfabrikanten langzaam de productie weer opgestart en wij begrijpen uit de markt dat het aantal transporten eveneens toeneemt. Het is met de nodige beperkingen, maar we gaan vooruit.
Ook bij Truckstar merken we dat we weer echt mee kunnen op reportage. In de afgelopen periode moesten we ons redactionele werk vaak doen door met een luxe wagen achter de vrachtwagen aan te rijden, op minimaal anderhalve meter afstand of telefonisch de vragen te stellen en dan nog snel de foto’s te schieten, waarbij we sommige terreinen niet op mochten. Vanzelfsprekend lukte dat ook, maar het is fijner om in de cabine direct contact met de chauffeur te hebben. Al pratend onderweg komen toch de leukste verhalen tot stand. In Truckstar 7 tref je een Stamtafelgesprek aan dat is gehouden in de openlucht, gewoon op een parkeerplaats. Dat is best een lekker stukje geworden.
Zoals jullie weten zal het 40ste Truckstar Festival niet doorgaan. Een belangrijk onderdeel van het feestje is de verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland. “Gaat dat dan ook niet door?”, werd ons al menig keer gevraagd. Bij dezen het verlossende antwoord: de verkiezing gaat door! Hoe, wat, waar en wanneer, dat zijn we nog aan het uitwerken. Wij hopen daar binnenkort meer over bekend te kunnen maken. Wij zullen ons moeten houden aan de coronaregels voor bijeenkomsten en dat maakt het wel een beetje ingewikkeld. Allemaal van later zorg, eerst maar afwachten welke auto’s door jullie stemmen worden genomineerd voor de deelname. Heb je het Fotojaarboek 2020 gekocht, gebruik dan je unieke code om te stemmen. Daarmee bepaal jij uiteindelijk mede wie er straks met de felbegeerde titel naar huis mag. Gebruik je stem dus.
Net nu ik dit stukje zit te tikken, vindt men hier in Amsterdam dat het helemaal prima is om met een kleine vijfduizend mensen een protestbijeenkomst te hebben op de Dam. Toch extra jammer dat onze jaarlijkse bijeenkomst in Assen dit jaar niet door mag gaan. Of behoort het festival niet tot ‘de grondrechten’ van de chauffeur? Ik begrijp het allemaal niet meer…
Freek Mulder
Hoofdredacteur Truckstar