Bierbrouwerij AB inBev en Iveco slaan de handen ineen voor schoner transport. De brouwer heeft onlangs twee Iveco’s S-Way NP in gebruik genomen. De 6×2 bakwagens bevatten een 12.000 liter tankinstallatie en zijn bedoeld voor de levering van kelderbier aan de horeca.
Wilco Heiwegen, woordvoerder bij Bierbrouwerij AB InBev: “We zijn verheugd dat we samen met onze partner Iveco nieuwe stappen kunnen zetten voor een nog schoner wagenpark. De trucks op LNG stoten minder stikstofdioxide en minder fijnstof uit dan een vergelijkbare dieseltruck. Mede door de ervaringen van logistiek partner Voets Transport heeft AB InBev gekozen voor twee Iveco S-Way NP 6×2 bakwagens. Rob Voets, eigenaar van Voets Transport, is zeer te spreken over hun LNG-trucks. “We zijn verzekerd van bedrijfszekerheid en een laag brandstofverbruik.”
CNG en LNG
De nieuwe CNG- en LNG-combinaties koppelen bovendien een hoge autonomie voor stadsdistributie aan het verkleinen van de CO₂-footprint in de Benelux. Door de aanwezigheid van een 200 kg LNG-tank en vier CNG-tanks kunnen de chauffeurs met hun bakwagens maximaal zo’n 900 kilometer afleggen. Hierdoor kunnen zij altijd onbezorgd ‘thuiskomen’ in de Dommelsche brouwerij. Bert Mingels, sales area manager bij Iveco Nederland: “Het is voor AB InBev een groot voordeel dat de S-Way’s Piek-gecertificeerd zijn en 10% minder koolstofdioxide uitstoten. Daardoor kunnen zij het kelderbier ook in de toekomst met hun nieuwe LNG-trucks in de binnensteden distribueren.”
Lees ook: DJK Logistics neemt vijf Iveco’s op LNG in gebruik
Voorbereiden op toekomst
AB InBev bereidt zich voor op de toekomst met de komst van twee nieuwe Iveco’s. Per 1 januari 2022 gelden er strengere toegangseisen voor dieselvrachtauto’s in Nederlandse milieuzones. Vanaf die datum hebben alleen Euro VI trucks toegang tot wegen die behoren tot een aangemerkte milieuzone. Dit beïnvloedt natuurlijk de keuze voor een nieuwe tankbierwagen, omdat die zich dagelijks bevinden binnen die lage emissiezones. De bierleverancier zit bovendien in de startblokken voor de stap naar Bio-LNG. In een later stadium kan AB InBev hiermee de uitstoot van koolstofdioxide verder reduceren.
Energiezuinig
De twee Iveco NP’s zijn uitgerust met een 12-traps ZF Hi-Tronix versnellingsbak. Na 150.000 kilometer zijn de LNG-trucks toe aan een onderhoudsbeurt. De Iveco’s zijn verder voorzien van twee extra brandstof besparende functies. Zo kunnen de chauffeurs via een schakelaar eenvoudig gebruik maken van het EcoSwitch-systeem. Dit heeft een vermogen- en snelheidsbegrenzer, waardoor de vrachtwagen zo weinig mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. De chauffeur haalt verder het maximale uit zijn tankbierwagen zodra hij gebruik maakt van de aanwezige rijassistentiesystemen en het Eco-Roll systeem om de kinetische energie van het voertuig optimaal te benutten.