DJK Logistics neemt vijf Iveco’s op LNG in gebruik
DJK Logistics wil met de keuze voor vijf Iveco S-Way NP’s op LNG hun CO₂-uitstoot reduceren. Tegelijkertijd wil het transportbedrijf zich voorbereiden op een toekomst met emissiezones.
DJK Logistics is een jong bedrijf met duurzame ambities. Het bedrijf is gespecialiseerd in het transport van losgestorte bulkgoederen zoals houtsnippers, papier, veevoeders en gerecycled materiaal. De Iveco S-Way NP’s worden met walking-floor trailers voornamelijk ingezet om per rit ruim 94 kuub aan losgestorte goederen te transporteren naar diverse locaties in Scandinavië, Oostenrijk, Duitsland, België en Noord-Frankrijk.
Actieradius
Het verkleinen van de CO₂-footprint was voor DJK Logistics een belangrijke reden om te kiezen voor Iveco-trucks op LNG. Daarnaast woog het in grote mate mee dat zij hiermee ondanks de walking-floor combinatie tóch een actieradius kunnen halen van circa 1.500 kilometer. Dit is mogelijk door een unieke oplossing, waarbij een RVS hydrauliektank met een inhoud van 120 liter middenin het chassis is weg gebouwd. Hierdoor is er ruimte voor twee LNG-tanks met een inhoud van 200 kilogram, waardoor er minder tankbeurten nodig zijn. Het PTO-systeem is uitgerust met een plunjer pomp die 110 liter levert bij 840 toeren en maximaal 250 bar.
Anti-stationair
De trekkers zijn voorzien van een anti-stationair functie die langdurig stationair draaien tegengaat, Rocking Mode-functie om eenvoudig uit een kuil te komen en een uiterst efficiënte 12-traps Hi-Tronix geautomatiseerde transmissie. De LNG-trucks zijn bovendien standaard uitgerust met een Connectivity Box, waardoor de voertuigen continu in verbinding staan met specialisten vanuit de control room in Italië. Hierdoor krijgt DJK Logistics de hulp aangeboden om op basis van data te zorgen voor een maximale brandstofefficiëntie. De Iveco’s zijn verder allemaal uitgevoerd met een camerasysteem.
Dieselalternatief
DJK Logistics kiest met de komst van vijf S-Way NP’s bewust voor een dieselalternatief. Deze leveren volgens Iveco namelijk vergelijkbare prestaties en stoten tegelijkertijd 10% minder CO₂, 90% minder stikstofdioxide (NO₂) en 95% minder fijnstof uit dan een vergelijkbare dieseltruck. De vrachtwagens zijn uitgerust met een Cursor 13 NP 460-motor. Deze combineert een laag brandstofverbruik met een efficiënt verbrandingsproces van uitlaatgassen door de aanwezigheid van een compacte 3-wegkatalysator. Dit systeem vereist geen additieven, geen roetfilter of uitlaatgasrecirculatie, zodat het weinig onderhoud nodig heeft.
Verduurzamen
Steeds meer overheden roepen de opwarming van de aarde een halt toe. Mede hierdoor is het voor Henk Kelly, Directeur van DJK Logistics, logisch om te kiezen voor de aanschaf van LNG-trucks. “De CO₂-taks in Duitsland is al een feit en ook in Oostenrijk zijn er maatregelen getroffen door de introductie van een rijverbod voor dieseltrucks. Hierdoor is het voor dieseltrucks ‘s nachts niet meer toegestaan om over de A12 in Tirol te rijden. De kans is zeer aannemelijk dat er meer overheidssancties volgen. Daar spelen we met onze LNG Iveco’s op in. Daarnaast zijn we nu klaar voor de stap naar Bio-LNG, waardoor wij ons wagenpark verder kunnen verduurzamen. Onze klanten juichen bovendien de komst van LNG-trekkers toe.”