| 13:29 | Arjan Olsthoorn

BetonijzerBuigCentrale rijdt met 6 nieuwe Pacton opleggers

De BetonijzerBuigCentrale en Handelmaatschappij uit Hardinxveld-Giessendam werkt sinds kort met een zestal nieuwe Pacton drieassige opleggers van het type TBD.342.L.

Operationeel verantwoordelijke Gert Verschoor draait er niet omheen: “Onze trailers worden zwaar belast in grof werk. Toch moeten ze minimaal vijftien jaar mee, ook omdat we niet extreem veel kilometers maken; de meeste projecten zijn in Nederland, met daarnaast België en Luxemburg. Pacton levert ons hoogkwalitatieve, multifunctionele en dynamische trailers die niet alleen het transport en de levering optimaliseren, maar ook een verlengstuk zijn voor onze drie productielocaties.”

Vorig jaar bestond de BetonijzerBuigCentrale 70 jaar. Het bedrijf groeide in die tijd uit tot een innovatief wapeningsstaalbedrijf. Vanuit een oprechte aanpak en met liefde voor het vak worden de meest uiteenlopende projecten aangepakt. Ook vandaag de dag wordt er nog permanent nagedacht over nieuwe toepassingen en productieprocedés. Het aanbrengen en verwerken van op maat geknipt en gebogen wapening op de bouwplaats behoort tot de kerntaken. Ook het transport hoort bij de maximaal flexibele dienstverlening.

Trailers als verlengstuk

De BetonijzerBuigCentrale heeft 26 trailers in bezit, maar geen trucks. Verschoor legt uit: “Die trailers zijn voor ons onderdeel van het productieproces. We hebben geen opslagruimte voor gereed product; het materiaal of de prefab betonstaalconstructies gaan meteen op de opleggers; die we buiten parkeren tot het moment dat onze klant ze nodig heeft op de bouw. Dan komt de Bruin Transport uit Hardinxveld-Giessendam de trailers halen. Zo leveren we altijd correct en just-in-time.”

De BetonijzerBuigCentrale is een derde generatie familiebedrijf. Met ruim 70 jaar ervaring en ruim 60 medewerkers is de onderneming een grote speler én toonaangevend in de wapeningsbranche. Men produceert vanuit drie locaties in Giessen en Hardinxveld-Giessendam, met klanten in de bouw en de betonindustrie. Zo wordt prefab vlechtwerk geleverd voor een grote diversiteit aan projecten, van een woonhuis tot aan de zeesluis van IJmuiden. Het vlechtwerk op de bouw wordt uitgevoerd door een vast eigen team, met hulp van onderaannemers.

Dynamische opleggers

Veertien van de 26 trailers van de BetonijzerBuigCentrale zijn inmiddels van het merk Pacton. Verschoor: “We maakten kennis met de kwaliteit van Pacton toen we jaren geleden een gebruikte Floor in bezit kregen. Daar waren we zo content mee dat we ons voorgenomen hebben om ook bij Pacton te formeren naar nieuwe trailers.”
In 2014 werden de eerste nieuwe Pacton trailers aangeschaft en meteen gebeurde dat met een aantal opties die het werk en het transport bij de BetonijzerBuigCentrale vergemakkelijken.
Verschoor: “De markt vraagt veel naar prefab wapening, wat betekent dat je veel volume vervoert met in verhouding weinig gewicht. Daartoe heb je een dynamische trailer nodig, die overweg kan met zowel heel zwaar en klein als met heel groot en breed. Tegelijkertijd is er de wens voor een onderhoudsarme trailer.”

Vrijheid door maatwerk

Het maatwerk in de Pacton trailers biedt in de dagelijkse praktijk meer vrijheid. Met een koppelingdruk van 15 ton en een asdruk totaal van 27 ton hebben de nieuwe trailers een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. Met een BPW luchtveerstel, waarbij de achteras gemonteerd is op een draaikrans, gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling, zijn de opleggers optimaal manoeuvreerbaar.

Lees ook: Twee Pacton-opleggers met schuifkap voor IJzerleeuw

Rondom zijn de opleggers voorzien van led-lampen en -breedtelichten. Het kopschot van 1,70 meter hoog is tegen vier staanders gemonteerd. In het randprofiel bevinden zich twee keer 17 rongkokers en de trailers zijn voorzien van aluminium zijafscherming en een rvs-kist. Onder het randprofiel zijn touwhaken gerealiseerd en er is tevens voorzien in vier stuks breedteborden, inclusief verlichting. De opleggers zijn voorzien van een aluminium achterklep van een halve meter hoogte, met links en rechts een rong en een 28mm hardhouten vloer met stalen omegaprofielen. De klep is gemonteerd op een uitschuifbare balk; deze kan inclusief klep zo’n 85 cm uitschuiven.

Achterklep schermt overstek af

Verschoor: “Geïntegreerde breedteborden met verlichting zijn met Pacton standaard voor ons geworden, alsook een centraal vetsmeersysteem, een hoog kopschot en een maatwerk rongenverdeling. Ook kiezen we als extra optie aan de achterzijde voor een aluminium achterklep met uitschuifconstructie. Omdat we bij overstekende lading ongelukken willen voorkomen met scherp wapeningsstaal, hebben we hiervoor gekozen; ons product wordt zo, tot een lengte van 16 meter, altijd afgedekt door de achterklep. Dat is niet verplicht, maar voor de veiligheid van medeweggebruikers en de geruststelling van chauffeurs, kiezen we hier bewust en nadrukkelijk voor. Zo krijgen we alles uit onze fabrieken veilig en snel op de bouw. Kortom, dankzij de multifunctioneel ingerichte Pacton trailers genereren we meer vrijheid in productie, transport en levering.”

Pacton

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie