Onze buurlanden zien het aandeel schone en zuinige Euro 6-voertuigen snel toenemen. Dat blijkt uit cijfers over het afgelopen jaar die in Belgische en Duitse media zijn verschenen.
Zo behoort inmiddels meer dan vijftig procent van de Belgische trucks tot de Euro 6-categorie. Dat was anderhalf jaar geleden nog slechts 29 procent.
Kilometerheffing
Volgens het Belgische dagblad De Standaard is de groei van het Euro 6-wagenpark in België vooral toe te schrijven aan de kilometerheffing voor vrachtwagens, waarbij oudere en meer vervuilende trucks zwaarder worden belast. De groei van het Euro 6-wagenpark gaat vooral ten koste van Euro 5-vrachtwagens. Dat aandeel daalde in 18 maanden fors, van 50 naar 36 procent. Het aandeel Euro 4 en Euro 3 trucks nam in dezelfde periode slechts licht af, naar elk 5 procent.
Toename
Duitsland zag het afgelopen jaar het aandeel Euro 6-trucks op de Maut-wegen toenemen tot ruim 67 procent. De Euro 5-truck is bij onze oosterburen, met een aanwezigheid van ruim 28 procent, duidelijk op zijn retour. De Euro klassen 1 tot en met 4 zijn met een gezamenlijk percentage van 4,5 procent nauwelijks nog op de Duitse Autobahnen en Bundesstrassen vertegenwoordigd.
Lees ook: Kilometerheffing duurder in Wallonië, cent erbij voor Euro 5.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.