*

| 11:37 | Rik Werner

Kilometerheffing duurder in Wallonië, cent erbij voor Euro 5

Wallonië heeft per 1 januari de tarieven van de kilometerheffing voor trucks verhoogd. De stijging ligt gemiddeld tussen de 2 en de 4 procent.

Het gaat volgens Belgische media om de eerste tariefsverhoging in het Franstalige deel van België sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 april 2016. Wallonië volgt hiermee Vlaanderen en Brussel, die de tarieven al per 1 juli vorig jaar met gemiddeld 2 procent hadden verhoogd.

Euro 5

Nog een verandering bij onze zuiderburen: Vlaanderen en Brussel hebben per 1 januari de tarieven voor Euro 5-vrachtwagens, ongeacht het gewicht, met een cent verhoogd. Voor chauffeurs met een moderne Euro 6-truck verandert er in deze regio’s niets. Al langer was bekend dat lichtere vrachtwagens tot 3,5 ton (Klasse N1) per 1 januari eveneens ‘tolplichtig’ zouden worden, en wel in heel België.

Boetes

Niet onbelangrijk is verder het feit dat er sinds de jaarwisseling weer 157 kilometer aan wegen in Vlaanderen is bijgekomen, waarvoor kilometerheffing moet worden betaald. In Wallonië gaat het slechts om vier kilometer. Wie niet afrekent kan ook in 2018 een forse boete tegemoet zien, al is er inmiddels een differentiatie aangebracht. De boetes variëren nu van 100, via 500 en 800 tot 1.000 euro, al naar gelang de omvang van het vergrijp.

De Waalse vervoerders verenigd in de UPTR zijn overigens fel gekant tegen de jongste tariefsverhogingen en heeft haar leden opgeroepen deze niet te betalen.

Lees ook: Belgische tol-inkomsten blijven achter

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie