Baars Transport uit Nieuwland heeft onlangs een nieuwe MAN TGX drie-asser opgenomen in de vloot. De nieuweling vervangt een MAN van tien jaar oud. “Het nieuwe model heeft een veel mooiere uitstraling en loopt technisch beslist voorop.”
Bedrijfsleider Peter Lamers hoeft er niet over na te denken waarom hij de nieuwe TGX heeft aangeschaft. “Over MAN zijn we altijd erg tevreden geweest, maar het merk heeft met deze nieuwe truckgeneratie een reeks mooie stappen gezet. Daar zal met name de chauffeur blij mee zijn.”
Veiligheidssystemen
Lamers is vooral onder de indruk van de uitstraling, het interieur en MAN EasyControl. Met de bedieningsknoppen (EasyControl) onderin het portier kunnen met een geopende deur vele voertuigfuncties worden bediend, wat veel in- en uitstappen scheelt. “Het lijkt me dat andere merken dat op termijn wel zullen gaan overnemen.”
Opvallend aan de nieuwe TGX van Baars is dat deze is voorzien van tal van veiligheid-verhogende extra’s. Zo beschikt deze MAN over ACC met stop-and-go, een dode-hoekassistent, een grootlichtassistent, een regen- en lichtsensor en LED-koplampen. En voor beter comfort en meer veiligheid is er de elektrische handrem die automatisch in- en uitgeschakeld wordt op de gewenste momenten..
Eigen werkplaats
Lamers geeft dagelijks leiding aan een team van zeker tachtig man. Daarvan is het grootste deel onderweg met trucks die uiteenlopend werk doen. “We hebben bakwagens met een laadkraan, we zijn actief in bouwlogistiek, gespecialiseerd in het vervoer van slib, we hebben volumekippers en zelfs een aantal koeltrailers.” Om dat veelzijdige wagenpark in optimale conditie te houden, beschikt Baars op de vestiging in Nieuwland over een eigen werkplaats, waar acht monteurs werkzaam zijn. Nieuw is dat Baars zelf een vloeistofdichte kipper heeft ontworpen, waarvan het eerste exemplaar in januari jongstleden in gebruik is genomen. De onderneming heeft ook nog een aannemingsbedrijf waar 25 man werkt.
HVO 100
Het werk van Baars Transport vraagt de grootste flexibiliteit van mens en machine. Geluiden over elektrificering laat Baars daarom voor nu nog even voor wat het is. “Maar we hebben flinke stappen gemaakt in ons werk ten aanzien van de reductie van CO2-uitstoot. Door HVO 100 te tanken realiseren we een tank-to-wheel reductie van 90%, waarbij we op jaarbasis vele tonnen CO2-uitstoot besparen”, aldus Lamers.
Lees ook: MAN breidt fabriek in Krakau uit
Lamers laat zien dat hij vorig jaar met zijn wagenpark alleen al anderhalf miljoen kilogram CO2-uitstoot bespaarde. “We beschikken op de hoofdvestiging hier over een riante thuistankmogelijkheid. Voorlopig leveren we daarmee een constructieve bijdrage aan de oplossing van het klimaatprobleem, terwijl we toch onze opdrachtgevers tevreden kunnen stellen.”
Onderdelen
In het wagenpark van Baars Transport rijden diverse trucks van MAN. “We doen alle onderhoud zelf, maar hebben regelmatig contact met MAN-dealer Rosiervandenbosch, die ons regelmatig belevert met de juiste onderdelen. De relatie omvat dus meer dan alleen een nieuwe trekker leveren.”