Leden van de ANWB bepleiten de aanleg van rijstroken voor vrachtverkeer op snelwegen om files tegen te gaan. Dat blijkt uit het rapport ‘Maak Nederland filevrij’ dat gisteren is aangeboden aan de Tweede Kamer.
De leden van de bond doen in totaal tien voorstellen om de doorstroming op het Nederlandse wegennet te verbeteren. Het voorstel om vrachtverkeer een eigen rijstrook te geven kreeg de meeste van de ruim 12.000 stemmen (23 procent).
Beter doorrijden
Zeker op drukke wegen met relatief veel vrachtverkeer kan het slim zijn om vrachtauto’s een (extra) eigen rijstrook te geven, stelt de ANWB. Op de A16 en A20 bij Rotterdam gebeurt dat al. ,,Dat zorgt ervoor dat het vrachtverkeer daar nu beter door kan rijden”, zegt Ton Hendriks, verkeersdeskundige van de ANWB vandaag in dagblad Trouw. ,,Ook op de drukke A1, de A15 en de A67 zitten het vrachtverkeer en personenauto’s elkaar in de weg.”
Inhaalverbod
Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, is niet onder de indruk. Het aanleggen van extra stroken voor vrachtwagens is ‘gruwelijk duur’, zegt hij vandaag in dezelfde krant. En bij de andere optie – bestaande stroken reserveren voor vrachtverkeer – moet het overige verkeer over minder stroken worden geperst. ,,Dan gebruik je de capaciteit van de weg juist minder goed. Een inhaalverbod voor vrachtwagens is effectiever.”
Lees ook: Regeerakkoord bevestigt snelle invoering kilometerheffing trucks.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.