Andiprim
| 10:19 | Arjan Olsthoorn

Andiprim voegt Scania’s V8 toe aan zijn vloot

Het Vlaamse, in Sint-Katelijne-Waver gevestigde, transportbedrijf Andiprim is gespecialiseerd in koeltransporten van voornamelijk groenten en fruit. Het beschikt daarvoor over een vloot van 25 vrachtwagens. Een order van vijf nieuwe R530 V8 trekkers maakt deel uit van het plan om volledig over te schakelen naar vrachtwagens van Scania.

Andiprim startte in 1993 als groente- en fruitwinkel in Beerzel, om al snel uit te groeien tot groothandel. In 1999 kocht het bedrijf zijn eerste vrachtwagen, een Scania. “Sinds toen hebben we eigenlijk zo goed als altijd Scania gekocht, op enkele uitzonderingen na, vooral omwille van overnames,” zegt Dirk Smets, die de dagelijkse leiding van het bedrijf in handen heeft. Vandaag telt het trekkende wagenpark van Andiprim 25 vrachtwagens, die dagelijks in de weer zijn met het oppikken van handelswaar op veilingen in onder andere Sint-Katelijne-Waver, Roeselare en Hoogstraten, om ze vervolgens te leveren aan provinciale markten en grootwarenhuizen.

‘Keuze uit het hart’

“Het doel is om onze volledige vloot om te schakelen naar Scania. Het zijn bijzonder betrouwbare vrachtwagens en we doen er ook onze chauffeurs een plezier mee. Ze rijden dag en nacht en ze laden en lossen zelf. Ze verdienen gewoon het allerbeste wat er op de vrachtwagenmarkt te krijgen is. Bovendien hebben we een uitstekende vertrouwensrelatie met Scania Wijnegem, dat voor de service bijzonder kort op de bal speelt. We kunnen er altijd terecht voor professioneel advies, zowel tijdens de kantooruren als tussen pot en pint,” lacht Dirk Smets.

Lees ook: Transport Janssens beloont chauffeurs met 30 Scania’s 530S V8

De 5 nieuwe trekkers die Andiprim nu toevoegt aan het wagenpark, hebben allemaal een V8 onder de cabine. “Hebben we die absoluut nodig? Niet noodzakelijk, eigenlijk is het wat overkill voor wat we doen,” zegt Dirk Smets. “Voor de pk’s moeten we het niet doen met de ladingen die we vervoeren, dus we hebben de lichtste V8 gekozen. Op langere afstanden levert het misschien wat tijdswinst op omdat ze vlotter optrekken en heuvels beklimmen, maar het is vooral een keuze uit het hart! De Scania V8 is gewoon uniek.”

Meerwaarde

Toch is de keuze van Andiprim voor de V8 niet puur passioneel. Het bedrijf houdt zijn voertuigen 7 jaar en ziet dat de V8-modellen na die periode sneller aan hun tweede leven beginnen. “De restwaardes zijn hoger en we vinden sneller een koper,” zegt Smets. Hij is ook posititief over het verbruik van achtcilinders. “Er is een periode geweest dat we geen V8 meer kochten omwille van het verbruik, maar de nieuwste generatie is echt super. We zijn ook geabonneerd op het Scania Driver Evaluation-programma, waardoor we de chauffeurs kunnen coachen om het verbruik te doen dalen. Uit ons maandelijkse rapport blijkt dat het gemiddelde verbruik van de vloot nu rond de 29 liter per 100 kilometer schommelt. Een uitstekend resultaat.”

Kostenbeheersing

Kostenbeheersing is meer dan ooit nodig in de huidige markt. Om een duidelijk overzicht te hebben van het totale kostenplaatje, doet Andiprim een beroep op meer diensten van Scania. “We nemen de financiering via Scania en kozen voor een reparatie- en onderhoudscontract. Dat laatste is in vergelijking met andere merken trouwens voordelig. Op die manier weet ik perfect wat de trekkers mij maandelijks zullen kosten.” De order van de nieuwe trekkers timede Andiprim trouwens perfect. “Door het faillissement van één van onze klanten verkochten we een aantal overtollige oudere trekkers en trailers aan hoge tweedehandsprijzen, en bestelden we ineens de nieuwe trekkers die qua kosten een stuk voordeliger zijn. Op moeilijke momenten moet je pragmatisch denken en durven beslissingen nemen,” besluit Dirk Smets.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie