Een behoorlijke blunder bij de aanschaf van de nieuw defensietrucks. De Scania Gryphus, die sinds kort wordt uitgeleverd, past niet in de garages op de kazerne in Oirschot. Dat bevestigt de landmacht na anonieme tips aan Omroep Brabant.
In totaal krijgt Defensie ruim 2.800 nieuwe exemplaren. Het overgrote deel daarvan, zo’n 2.500, bestaat uit de 8-wielaangedreven high operational-uitvoering. Daarnaast komen er nog een aantal 2 en 3-assige low operational-uitvoeringen. Die worden met name ingezet als lesvoertuig en bij de luchtmacht.
Bewuste keuze
Een woordvoerder van Defensie bevestigt tegenover de NOS dat het gaat om een feit dat vooraf bekend was. “We hebben bewust gekozen voor moderne voertuigen, die groter zijn dan de oudere trucks. En we wisten dat dat zou betekenen dat de voertuigen niet meteen in alle kazernes passen.”
Een maatje groter
Doordat de nieuwe legervrachtwagens een maatje groter zijn, passen ze niet in de garages in de Generaal Majoor de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. De oudere garages van de verschillende eenheden zijn te laag om de Gryphus binnen te rijden voor klein onderhoud, laat Omroep Brabant weten.
De trucks kunnen wel naar binnen bij de grotere militaire werkplaatsen voor groot onderhoud, maar dan blijft er te weinig ruimte rondom het voertuig over om veilig te kunnen werken. Er is dan bijvoorbeeld geen ruimte om de cabine van de legertruck te kantelen. De nieuwe Scania’s passen niet in de parkeervakken op de kazerne en er was al te weinig parkeerruimte op de kazerne.
‘Kazernes verouderd’
“De kazernes zijn verouderd, vooral in Oirschot”, zo vertelt een woordvoerder van de Landmacht aan Omroep Brabant. “Natuurlijk wil je dat het nieuw materieel vanaf het eerste moment volledig inzetbaar is en dat aan alle voorwaarden is voldaan, maar dat is helaas niet altijd het geval. Bij de aanschaf van deze trucks blijkt dat erg ingewikkeld.”
Voor de Gryphus moet een nieuwe garage gebouwd worden. Dat wordt door het Rijksvastgoedbedrijf tegelijk opgepakt met het vernieuwen van de rest van de kazerne. Maar dat kan nog jaren duren. “Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een programma gestart om tweederde van alle defensie-gebouwen aan te pakken. Daar hoort Oirschot ook bij. Maar wanneer dat voor de kazerne in Oirschot gebeurt, is nog niet bekend.”
Buitenonderhoud
Tot die tijd moeten monteurs voor groot onderhoud aan de trucks uitwijken naar de werkplaats op kazerne Vredepeel, Vliegbasis Gilze-Rijen, legerplaats Stroe of een werkplaats van Scania in de buurt. “Het zijn geen ideale oplossingen, maar we hebben keuzes moeten maken. De voordelen van de moderne en betere Scania Gryphus wegen op tegen de nadelen. Ook moet er soms gekozen worden omdat je geld maar één keer kunt uitgeven.”
De kazerne in Oirschot heeft inmiddels twee Scania’s geleverd gekregen. Het is de bedoeling dat dat er uiteindelijk 300 worden.
Bron: Omroep Brabant