Ditmaal schuiven wij aan bij Fotojaarboekchauffeur Mike Buurman. Hij is dagelijks in de weer met levende have, het transport van biggen en varkens in dit geval.
In de categorie bijzondere voertuigen ontwaren wij een met een smartphone gemaakte foto van een fraaie en nog altijd actieve Scania 143 450 van bouwjaar 1995. De Scania voldoet aan alle eisen van de old skool, zoals het kratje bier in het zeilenrek boven op het cabinedak. De chauffeur blijkt Mike Buurman te heten. We verwachten een door de jaren heen gelouterde forse stuurman, maar maken geheel coronaproof kennis met een negentienjarige jongeling. Deze Mike was in 2019 zelfs geruime tijd de jongste chauffeur van onze polder. Ik ontmoet Mike Buurman en zijn fraaie Scania 143 450 op de werf van het familiebedrijf, dat is gevestigd in het Gelderse dorp Angeren. Mike is actief in het veevervoer. Aan de schotel van de Scania bungelt een keurige Berdex-oplegger met drie verdiepingen van bouwjaar 2012. De drieassige Berdex heeft een lift- en stuuras en is speciaal ingericht voor het transport van varkens en biggen.
Stuur je foto in voor het Truckstar Fotojaarboek 2021 en maak ook nog kans op een reportage in Truckstar!
Knorrende viervoeters
De Scania is ook in het echt een nostalgische beauty. Op deze dag, die is gevuld met het laden en lossen van knorrende viervoeters, voorziet Mike ons van wat feiten over zijn dagelijkse veevervoerende arbeid. “Ik ben opgegroeid in het veetransport”, vertelt hij. “Ik heb in een recordtijd mijn papieren gehaald en ben toen in dienst getreden bij mijn stagebedrijf, Koeltransport in Aalsmeer, waar ik met bloemen en planten reed. In tweede instantie ben ik bij mijn vader gaan werken. Hij runt een varkenshandel en daar hoort natuurlijk ook het transport bij. De veeopleggers zijn ingericht voor internationaal transport van varkens. We rijden met tien eenheden nationaal en internationaal.”
We gaan biggen laden bij een veehouder. Mike strooit eerst een soort grit op de bodem van de oplegger. Dat spul absorbeert de uitwerpselen en urine van de jeugdige krulstaarten. De knorrende menigte wordt met enige vocale aanmoedigingen en een soort rammelaar naar de oplegger gedreven.
Relaxed
Alles gaat er zeer relaxed aan toe. Terug in de nostalgische cabine kletsen we verder. Ik vraag Mike over de aanschaf van de Scania. “We hebben deze trekker nu drie jaar in ons bezit”, vertelt hij. “We verkochten een oplegger aan Bertus Companjen en ontdekten toen in de bedrijfsvoorraad van Bertus deze rood gespoten Italiaanse Scania-trekker. Die verkeerde in goede staat. De matrassen zaten zelfs nog in plastic hoezen, om maar een voorbeeld te geven. We besloten de 143 te kopen en hebben hem helemaal in de old skool-stijl teruggebracht. Ik heb daar een groot aandeel in gehad. Binnenkort neem ik ook het interieur onder handen.”
Dan gaan we de biggen lossen bij een varkenshouder. Door zijn goede zorgen zullen de dieren in de loop van de tijd uitgroeien tot min of meer volwassen varkens van meer dan honderd kilo. Bij het lossen herhaalt zich het ritueel met de rammelaar, met fluiten en met aanmoedigende kreten. De dag wordt verder gevuld met het laden en lossen van biggen.
V8-geknor
De Scania is voorzien van een mogelijkheid om de uitlaat open te zetten, al maakt Mike daar zeker in de dorpskernen geen gebruik van. Met de klep open laat de V8 zich horen en Mike glundert van oor tot oor. Diverse tegenliggers – ook niet-Scania-rijders – seinen en steken duimen omhoog. Het is eigenlijk wel een mooie tegenstelling: Mike rijdt met een vrachtauto die ouder is dan hijzelf. Zijn Scania reed namelijk al zes jaar rond toen Mike werd geboren. We wensen ze allebei nog vele veilige kilometers met hun knorrende uitlaat en biggetjes.
Tekst en foto’s: Peter Zadelaar
Inzending Fotojaarboek 2021 nu geopend! Stuur je foto in en maak ook nog kans op een reportage in Truckstar.