Marco Eitens uit Katwijk is de eerste Nederlander die in het bezit is van een in Zwolle geproduceerde lowdeck New Generation Scania. Het betreft een R410 rondom luchtgeveerde trekker, met een laag chassis.
Marco Eitens zegt heel bewust voor de Scania te hebben gekozen vanwege de standaard lage chassishoogte en de goede ervaringen die een familielid met de SCR-only motoren heeft.
Standaard
,,Wij rijden met ons bedrijf met drie voertuigen nogal een breed assortiment aan goederen’’, legt Marco Eitens uit. ,,Dat gaat van luchtvracht en gewone distributie tot het vervoer van verse groenten naar een bedrijf dat die voorsnijdt en verpakt. Vanwege de luchtvracht doen we dat met megatrailers omdat we voor de luchtvrachtplaten 3 meter binnen hoogte nodig hebben. Maar je trekker wil je zoveel mogelijk standaard houden. Daar heeft Scania het voordeel dat je met hun standaard chassis en 295x60x22,5 banden toch netjes op een schotelhoogte van 95 centimeter uitkomt. Maar onze nieuwe Talson Megatrailer staat wel op 17,5 inch velgen. Ik weet dat dat niet gunstig is voor het verbruik. Daarom heb ik tevoren een aantal merken onder vergelijkbare omstandigheden vergeleken. Het bleek dat het verbruik van de Scania van mijn neef met kop en schouders uitstak boven dat van andere merken.”
410 pk
Dat gaf voor Eitens de doorslag om weer voor Scania te kiezen. ,,In het verleden heb ik ook al Scania gereden, zelfs nog V8. Maar de tijden veranderen en het soort werk ook. Ik zat zelfs eerst nog aan de nieuwe 370 pk SCR-only motor te denken. Maar tegenwoordig kunnen luchtvrachtpallets ook 300 kilo per stuk wegen en ze gaan driehoog de auto in. Dus omdat wij terug ook altijd zwaar rijden met kisten groenten voor de industrie, werd het toch 13-liter 410 pk. Zo houd ik het walletje netjes bij het schuurtje en kan ik prima uit de voeten.”
Ebony Black
De nieuwe lowdeck is de eerste trekker die geheel op klantspecificatie uit de Scaniafabriek in Zwolle is gerold. ,,Dat is wel praktisch bij Scania. Je kunt al je wensen tevoren doorgeven en dat scheelt doorlooptijd”, meent hij. ,,Ik wilde de cabine in Ebony Black maar het chassis en de wielnaven weer in rood. Verder heb ik er een LED pakket, een leerpakket en een premiumpakket met de luxe stoel en het multimediasysteem met navigatie en een 7 inch scherm in laten zetten. Daar is de camera voor de dode hoek ook op aangesloten. Uiteraard zit er een koelkast in en ook een regensensor. Maar waar ik in eerdere auto’s nog wel een standairco meebestelde, heb ik dat deze keer niet gedaan. Wij gaan tegenwoordig wel heel vroeg weg maar rijden eigenlijk nooit meer zover dat we ’s avonds niet weer thuis zijn. Dus slapen we nog maar hoogstzelden in de truck. Zeker omdat we ook in de distributie rijden, komen wij niet verder dan een 100.000 km per jaar.’’
Lees ook: Den Ouden stopt ziel en zaligheid in champignons en Scania trucks.