*

Den Ouden 1 pers 2018
| 10:45 | Rik Werner

Den Ouden stopt ziel en zaligheid in champignons en Scania trucks

Bij Den Ouden zijn ze échte Scaniafans. Onlangs zijn er in Milsbeek weer vier verse Zweden afgeleverd. Het familiebedrijf rijdt met veertien trucks teel-substraten en dek-aarde voor CNC. Dat is één van Europa’s grootste toeleveranciers voor de champignonteelt. 

Recent ruilde directeur-eigenaar Ton den Ouden vier van zijn Scania’s in voor even zoveel nieuwe R450 drie-assige Topline trekkers met een gestuurde optrekbare voorloopas en een PTO-aansluiting om de bewegende vloer van zijn opleggers aan te drijven.

Verstralers

De vier nieuwe R450 Toplines zijn van het ‘oude’ model. ,,Maar we hebben ze wel helemaal uitgerust voor comfort en optimale veiligheid’’, zegt Den Ouden ,,Als je zoveel rijdt, kun je wel de premiumstoel en het premium infotainment display met navigatie gebruiken. Omdat we veel op kleine wegen en in donker rijden, heb ik ook vier verstralers in de zonneklep besteld. Voor extra veiligheid heb ik gekozen voor een retarder en dus zit er ook ACC op. En verder zie ik het vooral in een goede training van de chauffeurs. Die moet het uiteindelijk toch doen.”

Den Ouden 2 pers 2018

Hart en ziel

Den Oiuden heeft sinds jaar en dag het hart verpand aan Scania. ,,Wij rijden met hart en ziel Scania. Dat is altijd al mijn favoriete merk geweest. Vorig jaar heb ik er ook al zeven gekocht. Ons wagenpark is dus relatief jong. Normaal letten wij echt behoorlijk op de kleintjes en is brandstof een ding bij ons. Daar scoren die 450 pk motoren met SCR-only goed. In ons werk met veel PTO-uren is rond de 30 liter op de honderd heel netjes. Maar toch kon ik de verleiding niet weerstaan er één 730 tussen te zetten. Dat is ons vlaggenschip. Die is ook in onze eigen kleur groen gespoten. De andere voertuigen rijden in de kleuren van CNC.”

Veeleisend

Het werk in de champignonaarde is veeleisend voor zowel mens als truck. ,,Wij rijden zwaar en simpelweg altijd. De champignonteelt is een continuproces en het substraat waarop de paddenstoelen groeien, gaat niet eeuwig mee. Meestal is het na drie vluchten wel over. Dan moeten wij zorgen voor nieuw substraat en verse dek-aarde. Bij ons rijden de jongens dan ook allemaal tussen de 140 en 160.000 km per jaar.”

Puzzelen

Zo’n 80 procent van de ritten is nationaal. ,,Het overige deel zit in Duitsland en een beetje in België,” vertelt Den Ouden. ,,Dat is soms wel puzzelen met de gewichten. Sowieso is het eigengewicht van het voertuig voor ons heel belangrijk. Onze trailers zijn wat zwaarder, al was het maar vanwege de bewegende vloer. En je wilt én veel meenemen én met je aslasten uitkomen. Ook daarom kies ik voor Scania want die heeft een licht en sterk chassis. Met een voorloopas ben je minder zwaar dan met een naloper en kom je toch goed weg met de gewichtsverdeling. Maar we rijden wel op stalen velgen. Daar lichtmetaal opzetten, is wel een heel dure manier om kilo’s te besparen.”

Den Ouden 3 pers 2018

Lees ook: Fellinger neemt vijftigste Scania in ontvangst

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie