Komende zomer start een project met truckplatooning, waaraan alle Europese vrachtwagenmerken hun medewerking verlenen. Het is de bedoeling dat de semiautonome vrachtwagens over uiterlijk drie jaar door heel Europa gaan rijden. De proef wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van de Europese Unie.
Dat heeft het zogenoemde Ensemble-consortium vandaag bekend gemaakt. Daarin hebben alle Europese truckfabrikanten zitting, evenals TNO.
Voorbereidingen
De eerste jaren staan in het teken van voorbereidingen op allerlei terreinen. Pas in 2021, zo is de bedoeling, gaan de elektronisch gekoppelde semiautonome trucks daadwerkelijk de weg op. Ingewijden beschouwen platooning als een mogelijkheid om de efficiëntie te verhogen, het aantal files terug te dringen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Bovendien wordt gerekend op een aanzienlijke brandstofreductie, wat niet alleen de efficiëntie ten goede komt, maar ook een gunstig milieueffect heeft.
Lees ook: TNO en DAF zien grootschalige introductie truck platooning in 2020 gloren.