Op trucks met Poolse en Litouwse kentekens zitten steeds vaker chauffeurs van Oekraïense afkomst. Dat is een gevolg van associatieverdragen die Polen en Litouwen hebben gesloten met Oekraïne.
Sinds 1 september 2017 geldt het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. Een van de bepalingen is dat Oekraïense burgers geen visum meer nodig hebben om naar landen van de Europese Unie te reizen. Volgens het verdrag tussen de EU en Oekraïne hebben ze echter nog steeds geen recht om hier te werken. Maar Polen en Litouwen hebben ook op eigen houtje associatieverdragen gesloten met onder andere Polen en Wit-Rusland. In deze verdragen is bepaald dat burgers uit Oekraïne en Wit-Rusland geen werkvergunning nodig hebben om in Polen of Litouwen te werken. En als ze eenmaal in deze EU-landen werken, mogen ze volgens het recht op vrij verkeer van personen en goederen, ook in andere Europese landen werken.
Met Kerst in de cabine
Vandaar dat er steeds meer Oekraïense en Wit-Russische chauffeurs werken op trucks met Poolse of Litouwse kentekens. Het viel ons vlak voor Kerst op toen we chauffeurs van Oost-Europese trucks vroegen wat zij vinden van de nieuwe bepaling van het Europese Hof van Justitie om het cabinekamperen te verbieden. Op de parkings rond Venlo, waar we ons onderzoekje uitvoerden, troffen we vrijwel uitsluitend Oekraïense chauffeurs aan. Een van de redenen om rond Kerst massaal Oekraïense chauffeurs in te schakelen was waarschijnlijk dat in Oekraïne Kerst pas begin januari wordt gevoerd. Voor de Oekraïense chauffeurs was het geen probleem om het weekend voor Kerst en op 25 december niet thuis te zijn.
Vlak voor Kerst staan er tientallen Poolse en Litouwse trucks op parking Venlose Heide. De Oekrainse bestuurders vinden het geen probleem op 25 december niet thuis te zijn.
Op parking Venlose Heide spraken wij onder andere met Bubhakov Serhii, chauffeur op een oranje DAF CF met Pools kenteken. Hij vertelde dat hij afkomstig was uit Charkov in de Oekraïne en dat hij in dienst is van een Pools bedrijf waar hij een basissalaris heeft van 45 euro per dag. Inclusief toeslagen komt hij op een inkomen van 1500 euro per maand. Dat is ongeveer drie keer zo hoog als wat hij in Oekraïne zou verdienen.
Cabinekamperen
Over het verbod op cabinekamperen maakt Bubhakov zich geen grote zorgen. Hij denkt dat de Oost-Europese transportbedrijven grote hostels zullen bouwen bij parkings langs de doorgaande routes. Bubhakov zou het geen probleem vinden tijdens de weekenden in een slaapzaal met diverse andere chauffeurs te overnachten. Hij is erg tevreden over zijn werk als internationaal chauffeur.
Lees ook: Met Kerst in de cabine.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.