Over kilometermiljonairs gesproken! De bijna achttien jaar oude DAF XF 95-trekker van Kruisdijk Transport heeft met chauffeur Benny Jansen achter het stuur de respectabele kilometerstand van twee miljoen bereikt.
Volgens de firma uit Zwolle is van pensionering geen sprake. De trekker is nog dagelijks in bedrijf met ladingen die meestal goed zijn voor 35 ton gewicht. Een DAF met uithoudingsvermogen, wat volgens Kruisdijk mede te danken is aan zorgvuldig rijden en goed onderhoud. Dat laatste laat het Zwolse transportbedrijf over aan DAF-dealer Sent Waninge. De garage heeft Kruisdijk op taart en een miniatuur-DAF getrakteerd.
Als nieuw
Benny Jansen, al bijna 24 jaar werkzaam bij Kruisdijk, koestert de DAF. Vanaf de datum van aflevering, 6 maart 2000, is Benny de vaste chauffeur op deze auto. En ook de enige die dus de 2 miljoen kilometer heeft afgelegd. ,,Een correcte, defensieve rijstijl helpt voor de levensduur. Als je de motor, de versnellingsbak en de aandrijflijn uit elkaar zou halen, dan denk ik dat alles er bijna nog als nieuw uitziet. Zo goed en strak voelt de XF nog tijdens het rijden.’’
Normaal onderhoud
Directeur-eigenaar Roel Kruisdijk roemt de betrouwbaarheid van de XF 95. ,,Of we grote reparaties hebben gehad? Nee, normaal onderhoud en het vervangen van onderdelen die je normaal gesproken kunt verwachten bij deze kilometerstand. Bij 1,5 miljoen kilometer zijn koppelingsplaten en drukgroep vervangen en bij 1,7 miljoen kilometer de turbo. Meer uit voorzorg dan dat het meteen nodig was. Want als je wacht tot de turbo kapotgaat, heb je meer kosten.’’
Sabbatical
De dubbele-miljonairs-DAF maakt deel uit van een vloot van negentien trucks, allemaal DAF’s. In maart 2000 schafte Kruisdijk Transport de XF nieuw aan. Na een bedrijfsperiode van zeven jaar – met gemiddeld 130.000 kilometer per jaar – werd de truck tijdelijk buiten bedrijf gesteld. Het was een bedrijfseconomische sabbatical, die twee jaar later ten einde kwam. ,,Toen hebben we er een compressor op laten bouwen om hem als trekker voor de tankbulkwagens met cement te gebruiken. En daarvoor gebruiken we hem nog steeds’’, aldus Kruisdijk.
Oldtimers
De meeste ritten gaan van een cementfabriek in Duitsland naar bestemmingen in Nederland. Jaarlijks rijdt de DAF XF nog altijd zo’n 100.000 kilometer. Voor Kruisdijk is opgeven van de DAF niet snel een optie. ,,Uiteindelijk zou hij wel eens deel kunnen gaan uitmaken van de collectie klassiekers.’’ Kruisdijk heeft enkele AF 2600 trekkers uit 1969 en 1972 aangehouden. En ook koestert het bedrijf nog enkele modellen uit de 3600-serie. Ze zijn niet meer in bedrijf. De oldtimers komen alleen nog van stal voor shows, zoals het Truckstar Festival en voor deelname aan klassiekerritten.
Lees ook: DAF passeert magische grens van 2 miljoen… kilometers.