Een rijbereik van 800 kilometer belooft Tesla’s topman Elon Musk bij de lancering van zijn eerste elektrische zware vrachtwagen. En dat is toch veel verder dan menig kenner vooraf had verwacht.
Tesla trok vannacht in de Amerikaanse staat Californië, met enige weken vertraging, het doek van haar eerste elektrische vrachtwagen, de Semi. Een prototype, maar in feite zo goed als klaar voor serieproductie. Een zware e-truck die volgens Elon Musk goed is voor 800 kilometer op één acculading, waar kenners rekening hielden met om en nabij de 400 km. Dat mag gerust een prestatie van formaat worden genoemd.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Vier elektromotoren
Het tamelijk futuristisch ogende werkpaard heeft een maximaal laadvermogen van ruim 36 ton. Vier elektromotoren drijven de achterste vier wielen van de truck aan. Zij moeten de Semi in 20 seconden naar een top van 96 kilometer per uur voortstuwen. Dat is trouwens in volgeladen toestand met oplegger. De trekker schiet ‘stand alone’ in 5 seconden naar de 96 km/h. Aardig gegeven: de elektromotoren komen vrijwel overeen met die in de Model X SUV.
In het midden
De chauffeur doet zijn werk in het midden van de cabine. Schuin achter de bestuurder is ruimte voor twee separate stoelen. Een slaapcabine heeft de Tesla niet, maar aannemelijk is dat die in de nabije toekomst leverbaar wordt. Tesla belooft verder dat verschillende camera’s de chauffeur assisteren bij het veilig manoeuvreren door het verkeer. Spiegels ontbreken (nog) op het prototype.
Semi-autonoom
Typerend zijn de tablet-achtige informatiepanelen naast het stuur, een ‘gimmick’ waarmee de Tesla Model S faam maakte. Bestuurders van de Semi laden hun truck overigens op bij zogenoemde Megacharger-stations. Binnen een half uur is weer een actieradius van 600 kilometer bereikt, claimt de fabrikant. ,,Je kunt de truck opladen terwijl je ‘m uitlaadt”, stelt Musk. De e-truck wordt verder uitgerust met een semi-autonoom besturingssysteem.
2019
Over prijzen is niets bekend gemaakt en ook niets over leveringen. Tesla geeft zelf aan ‘in 2019’ met productie te beginnen. Of dat gehaald gaat worden mag worden betwijfeld. Zoals bekend heeft Tesla de handen vol aan de productie van de compacte middenklasser Model 3, die maar niet lekker van de grond komt. Wie een Tesla Semi wil bestellen, kan exemplaren reserveren door een aanbetaling van 5 duizend dollar te doen bij de Amerikaanse firma.
Nikola
Tesla is niet de enige fabrikant die een elektrische vrachtwagen op de markt brengt. MAN heeft per 2021 serieproductie aangekondigd, terwijl ook Cummins en Volvo een e-truck in ontwikkeling hebben. Nieuwkomer Nikola heeft een truck met brandstofcel zo goed als productie klaar terwijl Mercedes-Benz (Fuso) onlangs een e-truck voor het distributiekanaal lanceerde. Tenslotte is in Zwitserland de E-Force One getoond, een e-truck op basis van een Iveco Stralis.
Lees ook: Serieproductie elektrische MAN-trucks start in 2021.
Daimler lanceert elektrische E-Fuso voor regionale inzet.
Bosch brengt waterstoftruck Nikola tot leven.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.