25 september | 07:29

Transportbedrijf Reining staakt transport naar Engeland ‘voordat er doden vallen’

Transportbedrijf Reining uit het Groningse Kolham rijdt niet langer met haar vrachtwagens via Calais naar het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft de bestemming ‘UK’ geschrapt. Migranten zorgen voor te veel gevaar, stelt Reining.

,,Ik wacht niet totdat er doden vallen’’, zegt directeur van Reining Transport, Gerrit Hes. De kortste transportroute naar het Verenigd Koninkrijk loopt via Calais. Migranten proberen goedschiks of kwaadschiks aan boord te komen van de vrachtwagens, om ongezien de grens over te steken. Hierbij laten ze geen middel onbenut.

De beslissing om te stoppen met ritten naar het Verenigd Koninkrijk viel overigens al eind 2016. ,,We zijn onze verplichtingen richting onze klanten keurig netjes nagekomen. Eind augustus waren we daarmee klaar en hebben we er een punt achter gezet.” De aanstaande Brexit speelde op de achtergrond eveneens een rol. De omzet richting Engeland bedroeg 5 tot 6 miljoen euro per jaar.

Stenen

,,Het is niet meer te doen’’, zegt Hes. ,,Onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden.’’’ De migranten hebben niets te verliezen, en zijn tot letterlijk alles bereid om hun doel te bereiken. ,,We hebben ze op alle manieren aan boord gehad’’, zegt Hes. ,,Inklimmers die gaten in het dak van een truck maakten, om in de bak terecht te komen. Maar ook in de airshield, bumpers, en gereedschapskisten onder de wagen.’’

Beboet

Wanneer er onverhoopt een migrant in slaagt om zich in de vracht te verstoppen, worden chauffeur en bedrijf beboet. ,,Erger nog, als dat gebeurt en je vervoert producten in de voedingslijn, dan wordt je vracht afgekeurd. De migranten zitten namelijk urenlang tussen de spullen en doen daar gewoon hun behoefte. Dat zijn kostenposten die immens zijn’’, zegt Hes.

Het migrantenkamp bij Calais, die ‘de jungle van Calais’ werd genoemd, werd in 2016 ontruimd door de Franse politie, maar dat heeft niet geholpen. ,,Er is de laatste jaren niets veranderd in Calais. Het wordt juist van kwaad tot erger’’, zegt Hes. Migranten proberen niet alleen in de buurt van Calais aan boord te komen van vrachtwagens, maar ook in België en zelfs in Nederland.

Handtekeningenactie

In het geïmproviseerde tentenkamp zaten tot vorig jaar zo’n 7.000 migranten, veelal afkomstig uit veilige landen, die via het Kanaal de oversteek naar Groot-Brittannië hoopten te maken. Het kamp was vaak het toneel van geweld en rellen. Na de ontruiming kampt Calais nog altijd met een groot aantal migranten: in en om het havenstadje zouden zich nu nog steeds honderden migranten bevinden.

Afgelopen zomer nog belaagden tientallen migranten chauffeurs op Truckparking Gentbrugge in België. Dat leidde tot een handtekeningenactie van verontruste chauffeurs, die de EU aanspoorden tot het nemen van veiligheidsmaatregelen.

Lees ook: Illegalen klimmen al op het bedrijfsterrein aan boord.

Overhandiging petitie chauffeursveiligheid vanmiddag.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda