De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt Wolter Koops in Zeewolde een dwangsom op omdat het de regels voor de inzet van buitenlandse chauffeurs en maximale belading blijft overtreden.
Dat staat in een rapport van de ILT. Tijdens inspecties constateerde deze dienst dat Koops in één maand 68 keer de regels aan zijn laars heeft gelapt. De overtredingen strekken zich onder meer uit tot de cabotageregels; hiervoor is het bedrijf ook in 2012 en 2013 al berispt.
Verder is bij controles in 2014 en 2015 van vrachtauto’s die voor het Poolse zusterbedrijf van Koops rijden, tot 33 keer overbelading vastgesteld. Dit is zowel een overtreding van de verkeersregels als een economisch delict omdat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Alsof dit nog niet genoeg is, moeten chauffeurs die voor de Poolse en Duitse bedrijven van Koops rijden, in het weekeinde vaak in de cabine overnachten.
Criminaliteit
De zaak kwam aan het rollen toen FNV Bondgenoten, met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB), inzage kreeg in het inspectierapport. De hoogte van de dwangsom voor elke nieuw geconstateerde overtreding is niet bekend gemaakt. De FNV beticht Koops van sociaal-economische criminaliteit. Door toedoen van de bond moest Koops het afgelopen jaar enkele tonnen aan werknemers nabetalen omdat het bedrijf zich niet aan de cao hield.
Schijnconstructies
Afgelopen woensdag is er tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer gesproken over misstanden in het wegvervoer zoals het opzetten van schijnconstructies om goedkope chauffeurs uit het buitenland in te kunnen schakelen. Onder meer de PvdA wil, net als de vakbonden, dat transportbedrijven die herhaaldelijk betrapt worden op het overtreden van regels en asociale omgang met werknemers, keihard worden aangepakt. Daar is dan wel meer controle voor nodig. Het medeverantwoordelijk en -aansprakelijk stellen van verladers is een andere manier waarop de uitbuiting van chauffeurs en andere misstanden in de sector aangepakt kan worden.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht