Fikse claim voor Wolter Koops
Transportbedrijf Wolter Koops uit Zeewolde moet een recordbedrag nabetalen.
Dat stelt vakbond FNV. Het nalevingsorgaan van FNV Bondgenoten, Stichting VNB, legt Wolter Koops een “recordbedrag aan nabetalingen” op. Het “treedt de cao met voeten”, zo verklaart de FNV.
Onduidelijk is om hoeveel geld het precies gaat. “De nalevingszaak is nog in volle gang, maar duidelijk is wel dat deze procedure het bedrijf tonnen kost”, zegt Jelske van Dijk van Stichting VNB in een persbericht.
Er is al twee ton nabetaald
Het persbericht laat echter vragen open en daarom belden we met Jelske van Dijk. We vroegen in eerste instantie om hoeveel geld het gaat. Van Dijk: “Dat hebben we expres in het midden gelaten. Er is al voor twee ton nabetaald. Dat was een eerste aanzet. Maar dat wordt meer.”
Wolter Koops rijdt veel met Pools gekentekende trucks en Poolse chauffeurs, maar de claim dat de cao niet nageleefd wordt, richt zich op de Nederlandse vestiging: Van Dijk: Wij kunnen de Poolse vestiging niet aanspreken, wel de Nederlandse. De nabetalingen gelden voor werknemers van de Nederlandse vestiging en dat zullen voornamelijk Nederlandse werknemers zijn.”
“Het neerleggen van deze claims en het betalen daarvan gebeurt in onderling overleg”, vertelt van Dijk verder. “Er is vooralsnog geen sprake van een rechtszaak. Als zou blijken dat in de toekomst niet aan de voorwaarden voldaan wordt, dan kunnen we naar de rechter. Maar daar is nu geen sprake van en ik hoop ook niet dat dat nodig is.”
We hebben ook met Wolter Koops gebeld voor een reactie. Die is ons toegezegd maar we hebben die tot op heden nog niet gehad.
Foto: Voor de Nederlands gekentekende trailers hangen veelal Pools gekentekende trekkers.
Ach Wolter Koops was een van de eerste en velen daarna met hun Poolse of Oost Europa constructies.
En dat kost de eerlijke nette Nederlandse transport ondernemer met goed opgeleide Nederlandse chauffeurs werk onzet of soms het einde.
Daar valt niet tegen op te concureren twee Polen op de wagen en dat voor de prijs van 1 Nederlandse chauffeur.
En ze kapen heel veel werk weg zie bijv in het Westland,gelijkwaardige concurrentie prima maar niet op deze manier.
Die Oostblok landen moesten erbij in 1999 vond de EU alleen ze waren toen niet en nu nog niet op gelijk niveau met onze Westerse lonen dus een unieke kans voor sommige slimme transport figuren.
Uitvlaggen hier laten laden lossen en vervoeren door heel Europa.
Ja een zegen de EU vertel dat eens aan een werkloze thuis zittende goed opgeleide vakbekwame Nederlandse chauffeur die het stuur van zijn wagen in handen van een Pool zag gaan.
Kijk bij de ongelukken de laatste jaren op de Europeese wegen eens eerst naar de nummerplaten vaak wit hoe zou dat komen? Welnu omdat ze niet de opleidings status hebben van o.a de Nederlandse chauffeur.
Dus Wolter Koops,HZ transport,Getru Dasko enz enz zijn geen bedrijven om trots op te zijn als Nederlands chauffeur.
Erg jammer dat de heren in Brussel dit niet voorzien hebben blijkbaar.