De minimumloon-eis van Duitsland aan vrachtwagenchauffeurs mag niet van de Europese Commissie.
Dat melden diverse media. De Europese Commissie heeft vandaag gesteld dat de minimumloon-eis van 8,50 euro per uur aan chauffeurs het principe van vrij verkeer van goederen en diensten beperkt en dat mag niet.
De Europese Commissie gaat daarom juridische stappen zetten tegen Duitsland, en ook tegen Frankrijk. Dat land voert de maatregel op 1 juli in.
Oost-Europa maakte bezwaar
Transporteurs en politici uit elf Oost-Europese hadden bezwaar gemaakt tegen de minimumloon-eis in hun West-Europese buurlanden. Ze vinden dat ze hun chauffeurs te veel moeten betalen.
“Voor Nederland als transportland is dit funest”, aldus Wim van de Camp in een reactie, die namens het CDA in het EU-parlement zit.
‘Disproportioneel’
Gek genoeg steunt de Europese Commissie het minimumloon in principe wel. Men vindt de gevolgen echter ‘disproportioneel’ en komt daarom in actie. De vraagt rijst of de onherstelbare schade die de oneerlijke concurrentie op loonkosten heeft aangericht in onder andere het Nederlandse wegtransport, niet disproportioneel is. Om nog maar te zwijgen over de uitbuiting van de Oost-Europese chauffeurs.
Wordt vervolg.
Lees ook:
Oostblok eist actie minimumloon-eis
Studie Zweden toont valse concurrentie aan