Bij het internationale vrachtvervoer vanuit en naar Nederland is de rol van voertuigen uit Oost-Europa de laatste jaren steeds toegenomen.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek, (CBS). Ruim 15 procent van alle goederen die in 2014 over de weg de Nederlandse grens passeerden werd vervoerd in een vrachtauto uit een Oost-Europees land. In 2006 was dit nog 6 procent.
Aandeel Oost-Europese trucks neemt toe
In 2014 passeerde 182 miljoen ton aan goederen de Nederlandse grens over de weg. Sinds 2010 schommelt dit totaal rond de 180 miljoen ton. In die vijf jaar groeide de vracht die door Oost-Europese vrachtwagens werd vervoerd van 20 tot 28 miljoen ton.
Hun aandeel nam toe, terwijl het aandeel van Nederlandse en andere Europese wagens kleiner werd. Tot de Oost-Europese landen worden gerekend: Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië en Bulgarije.
Van alles wat deze landen in 2014 over de weg van en naar Nederland vervoerden, nam Polen meer dan de helft voor zijn rekening: 56 procent. Bij deze cijfers wordt gekeken naar het kenteken dat de vrachtauto’s hebben. Of die voor Nederlandse of buitenlandse bedrijven rijden is niet bekend.
Weinig vracht van en naar land van herkomst
Slechts een derde van de vracht (36 procent) ging naar het land waar de trucks vandaan kwamen. Bulgaarse, Litouwse en Roemeense trucks vervoerden vanuit Nederland zelfs minder dan twintig procent naar het eigen land.
Bij vrachtwagens uit de overige Europese landen was dat bijna 83 procent.
Nederland verliest aan Polen op Duitsland
Zowel de Nederlandse als de buitenlandse vrachtauto’s rijden vanuit Nederland in de meeste gevallen naar Duitsland. Het aandeel van de Nederlandse vrachtauto’s op dit traject liep terug, van 70 procent in 2006 naar 63 procent in 2014.
Het aandeel van Poolse truckers in het vervoer naar Duitsland groeide juist, van ruim 1 procent in 2006 tot 7 procent in 2014. Dat is een toename van 2,3 miljoen ton.
Een Litouwse truck staat geparkeerd op de vluchtstrook van de A2 ter hoogte van Rosmalen. Oost-Europese chauffeurs hebben er een handje van op die manier hun drie kwartier te maken.
Nederlanders behouden vervoer naar noorden en westen
Als het gaat om vervoer van Nederland naar het westen en noorden van Europa, hebben Nederlandse voertuigen het grootste aandeel. Hier is dus een deel van de markt behouden gebleven. Voor de bestemmingen ten (zuid-)oosten van Duitsland zijn dat vrachtwagens uit Oost-Europese landen.
Ook in andere landen is de afgelopen jaren een groter deel van het grensoverschrijdend vervoer naar vervoerders uit Oost-Europa gegaan. In de overige Noord- en West-Europese landen is dat aandeel zelfs sterker gestegen, van 12,7 procent in 2006 naar 28,4 procent in 2014. Vooral Oostenrijk, Italië en Duitsland zien dat steeds meer trucks uit de Oost-Europese landen goederen van en naar hun land vervoeren. In 2014 was dit in Oostenrijk bijna de helft, terwijl dit in 2006 nog minder dan een kwart was.
Commentaar Truckstar
De cijfers van het CBS bevestigen het beeld wat chauffeurs al jaren met eigen ogen zien gebeuren. En dan hebben we het hier alleen maar over het internationale en derde landen-vervoer, en niet over het cabotagevervoer in Nederland.
De cijfers bevestigen tevens het oneerlijke karakter van de Oost-Europese concurrentie, en de oneerlijke concurrentie door West-Europese bedrijven die hier in Nederland en de ons omringende landen met goedkope Oost-Europese chauffeurs rijden. Was die concurrentie – op loonkosten – eerlijker geweest, dan had het Oost-Europese aandeel in het wegvervoer tussen West-Europese landen nooit zo snel zo groot kunnen worden.
In andere West-Europese landen slaat de oneerlijke concurrentie echter nóg harder om zich heen dan bij ons. Ergens doet het Nederlandse wegtransport dus iets goed. Bovendien blijkt dat in het vervoer naar de Scandinavische landen en Groot-Brittannië veel werk behouden is gebleven. Ook dat geeft hoop. Verder worden we hier niet vrolijk van.
Lees ook:
TLN: 13 punten voor gelijk speelveld
Daling Nederlandse autobahn-kilometers gestopt
Oost-Europese chauffeurs keren terug
Waberer’s parkeert 300 trucks in Opglabeek
Zweedse chauffeurs in nationaal protest
Toename Duitse minimumloon-controle
Waberer’s opent Nederlandse vestiging