De marktverstoring die de komst van Euro 6 veroorzaakte, is voorbij. Daardoor herstelt de truckmarkt zich.
Dit schrijft het Economisch Bureau van ING. In de aanloop naar de nieuwe emissienorm hebben veel transportbedrijven vorig jaar nog Euro 5-trucks besteld. Daarna volgde een forse dip in de afzetmarkt, maar dit effect is nu uitgewerkt. Toch blijven de transportondernemers de economische ontwikkelingen met enig argwaan bezien, lijkt het. Weliswaar kopen ze meer trailers, maar van een vervangingsgolf onder de vrachtwagens is geen sprake. Bij ING denkt men dat ondernemers ‘steeds meer uit de kilometer persen’, waarbij efficiënte rit- en routeplanning heel belangrijk is. Ook gaan trucks steeds langer mee.
Al met al verwacht ING Economisch Bureau dat de verkoop in Nederland dit jaar met vijf procent stijgt tot 10.500 stuks. Die groei is vooral het gevolg van het vernieuwen van voertuigen uit de jaren 2006, 2007 en 2008. Volgend jaar vlakt de groei echter weer af doordat de inzetgraad van de beschikbare trucks nog verder verhoogd wordt en er dus minder nieuwe transportcapaciteit nodig is. De grootste uitvlaggingsgolf van voertuigen vanuit Nederland is inmiddels wel achter de rug, aldus de bank.
Trailers
Voor de trailermarkt geldt dat deze na vijf jaar van uitstel en lage afzet een keerpunt heeft bereikt. Vorig jaar al kwam er weer ruimte voor investeringen en toen steeg de afzet van opleggers met ruim twintig procent. Naar verwachting dragen vooral verhuurders en grote fleetowners met hun investeringsprogramma’s bij aan het herstel van de trailermarkt. ING mikt hier op een afzet van 10.750 eenheden in 2015.