Vakbond FNV-Bondgenoten heeft samen met een groep chauffeurs een verrassingsactie gehouden bij Oenema Transport in Heerenveen.
De FNV verwijt Oenema goedkope Bulgaarse chauffeurs in te zetten voor Nederlands werk. Met dergelijke constructies worden Nederlandse chauffeurs van de arbeidsmarkt verdrongen, wordt actief meegewerkt aan het uithollen van de Nederlandse vervoersmarkt en worden de Oost-Europese chauffeurs uitgebuit.
De FNV wil Oenema wijzen op hun aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid in de transportketen. De vakbond besloot na verschillende verontrustende meldingen van chauffeurs zelf te onderzoeken hoe de vork in de steel zit.
Bulgaars flatgebouw als vestiging
Edwin Atema van FNV Bondgenoten: “Als vakbond hebben we de zaak onderzocht. We spraken met chauffeurs en bezochten de Bulgaarse vestiging. De Bulgaarse chauffeurs werken, koken en leven – in strijd met de rij- en rusttijden regels – maanden achtereen in hun vrachtwagens. In de buitenwijk van Sofia, Bulgarije, waar het bedrijf zogenaamd gevestigd was, had men nog nooit een vrachtwagen gezien. Het flatgebouw bestond enkel uit woonhuizen. Op deze manier ontwijken werkgevers de beschermende wet en regelgeving voor werknemers.”
In dit in slechte staat van onderhoud verkerende Bulgaarse flatgebouw zou transportbedrijf ‘Inter-East Trucking Sofia’ gevestigd moeten zijn. (Foto: Edwin Atema, FNV)
‘Bulgaarse trucks in Heerenveen gekocht’
Ook een oud-chauffeur van de firma Oenema, Germ de Jong, weet hoe het bedrijf te werk gaat en is ontzet: “De vrachtwagens met Bulgaars kenteken worden gewoon hier in Heerenveen gekocht. Die wagens komen echt niet uit Bulgarije. De Bulgaarse kentekenplaten worden gewoon in Nederland op de vrachtwagens geschroefd. Veel van mijn oud- collega’s durven hierover niet eens met elkaar te spreken. Iedereen weet dat het fout is, maar ze zijn bang om hun baan te verliezen.”
Oenema uitgedaagd
Tijdens de actie presenteerden de deelnemende chauffeurs een fotocollage aan een ketting die uitbeeldt hoe Oenema transportopdrachten uitbesteed aan uiteindelijk Bulgaarse chauffeurs. De transporteur is uitgedaagd om met een grote schaar de keten van uitbesteding door te knippen en de Nederlandse transport- en arbeidsmarkt te verlossen van de concurrentievervalsing en arbeidsverdringing.
Oenema Transport werd uitgedaagd om een fotocollage die de oneigenlijke keten van transport uitbeeldt, door te knippen.
FNV Bondgenoten pleit voor een wettelijke ketenaansprakelijkheid, waarbij opdrachtgevers aansprakelijk gesteld kunnen worden voor misstanden die bij het uitbesteden van hun werkzaamheden plaatsvinden. Indien Oenema de keten van malafide praktijken niet doorknipt en niet stopt met de misstanden, dan gaat de vakbond de opdrachtgevers aanspreken op hun verantwoordelijkheid en ze verzoeken de transportopdrachten uit te besteden aan transporteurs die wél volgens de regels werken, zo laat de vakbond weten.