De Deense overheid wil sterker de strijd aangaan tegen illegale cabotage.
Klare taal vanuit Kopenhagen vandaag: de Deense transportminister Magnus Heunicke heeft gezegd dat hij zal vechten voor een strikte Deense intrepetatie van de Europese cabotageregeling en die zal verdedigen tot aan het Europese Hof van Justitie aan toe.
Daarnaast is bekend gemaakt dat de Deense regering 3 miljoen kroon extra steekt in nieuwe manieren om illegale cabotage op te sporen. Zo moet zogeheten ‘symboollading’ – waarmee buitenlandse trucks het land binnenkomen om vervogens (illegale) cabotage-ritten te gaan rijden – opgespoord en herkend gaan worden.
Camera’s tegen illegale cabotage
Verder moeten de camera-systemen met kenteken-herkenning gaan helpen illegale cabotage op te sporen. Camera’s bij de landsgrenzen moeten in eerste instantie een beeld geven van welke trucks de grens over komen en het land weer verlaten, en hoe lang deze voertuigen in Denemarken verblijven.
Maar ook op andere op andere plaatsen zullen dergelijke camera’s verschijnen. Voor de precieze locaties zijn momenteel gesprekken gaande met het Deense wegtransport.
‘Slechte EU-regels’
Voorzitter Erik Østergaard van branche-organisatie Dansk Transport og Logistik (DTL) is blij met het nieuws en zegt in een reactie: “We hebben vage en slecht doordachte EU-regels. Lidstaten intrepeteren de regels allemaal verschillend. Ik heb nooit begrepen waarom Denemarken altijd het beste jongetje van de klas moet zijn en de voor ons land slechtste interpretatie van de regels zou moeten aanhouden.”
“Van zelfsprekend voelt het als een opluchting dat de Deense regering nu zegt tot het uiterste te willen gaan in onze interpretatie van de cabotageregels, en indien nodig, helemaal tot aan het Europese Hof van Justitie willen gaan om dit te verdedigen”, zo vervolgt Østergaard.
“Feit is dat elke keer als de Europese Commissie iets zegt, je de meest vergaande liberale maatregelen kan verwachten, en dan nog eens maal twee. Maar dat beleid is absoluut niet in lijn met de belangen van Europese burgers.”
Groeiende protesten: gezonde reactie
“En daarom zien we ook door heel Europa groeiende protesten tegen social dumping en cabotage. Dat is een gezonde reactie op een EU-systeem dat alle contact met de realiteit verloren is”, aldus de DTL-voorzitter, die er tevens op wijst dat ook andere landen zoals Finland de strijd met de EU aan willen gaan”, aldus Østgaard.
Bovendien heerst er grote onvrede in Frankrijk, Zweden, Nederland, Duitsland, Italië, België, Spanje, en zelfs in niet-EU-lidstaat Noorwegen. Op 16 april is er in Parijs een top van Europese Transportministers. Østgaard zegt dan ook zeer benieuwd wat er uit die top komt. Overigens moet worden opgemerkt dat Deense transportbedrijven zelf ook op grote schaal onder de prijs duiken door met goedkope Oost-Europese charters en chauffeurs te rijden.