“Niet alleen de werkgever, maar ook de opdrachtgever wordt aansprakelijk voor het betalen van het cao-loon aan een werknemer.”
Dat heeft minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. “Zo kunnen opdrachtgevers worden aangepakt die weten, of moeten weten, dat de werknemer niet voldoende betaald krijgt.”
Wellicht positieve gevolgen wegtransport
Deze stap is bedoeld om onderbetaling in diverse sectoren aan te pakken. Voor het wegtransport kan de maatregel grote en positieve gevolgen hebben.
In, vanuit, en in de nabijheid van Nederland rijden en werken immers veel Oost-Europese chauffeurs die in dienst zijn bij de Oost-Europese vestigingen van Nederlandse transportbedrijven. Deze chauffeurs rijden tegen lage Oost-Europees salarissen die niet eens in de buurt komen van wat onze cao voorschrijft.
Wet aanpak schijnconstructies
Het medeverantwoordelijk maken van de opdrachtgevers van deze transportbedrijven tot het betalen van het cao-loon, kan een belangrijke stap zijn naar een eerlijker speelveld. De stap is onderdeel van een nieuwe wet die de minister begin 2014 zal presenteren: de Wet Aanpak Schijnconstructies.
Minister Asscher: “Ik ben voor vrij verkeer van werknemers binnen de EU. Maar ik heb ook oog voor de ongewenste effecten ervan. Schijnconstructies met buitenlandse werknemers zijn hier een voorbeeld van. Via die constructies worden werknemers uit andere Europese landen onderbetaald en er ontstaat bovendien oneerlijke concurrentie. Een harde aanpak van schijnconstructies is daarom een belangrijke stap richting een meer fatsoenlijke arbeidsmarkt.”
De maatregel is bedoeld om onderbetaling aan werknemers in alle sectoren aan te pakken waar veel Oost-Europeanen tegen te lage salarissen werken, zoals ook de land- en tuinbouw, en de bouw.
Samenwerking met andere landen cruciaal
Bij de aanpak van schijnconstructies is internationale samenwerking echter cruciaal. De minister heeft de afgelopen periode daarom afspraken gemaakt met Polen, Roemenië en Bulgarije over het uitwisselen van informatie over werkgevers die bijvoorbeeld via schijnconstructies werknemers betalen onder het minimumloon.
Minister Asscher hoopt verder tijdens de Europese Raad van 9 december een akkoord te bereiken over een Europese Handhavingsrichtlijn. Deze richtlijn maakt het mogelijk om boetes, bijvoorbeeld voor onderbetaling, in een ander EU-land te innen. Ook kunnen Europese landen elkaar verzoeken om een bedrijf te inspecteren, worden buitenlandse detacherende bedrijven verplicht arbeidsvoorwaarden bekend te maken en kunnen de sociale partners informatie opvragen bij andere lidstaten.
Een team van vijftien nieuwe inspecteurs van de Inspectie SZW wordt in 2014 verder uitgebreid. Naast het aanpakken van schijnconstructies gaat het ook de sociale partners adviseren en ondersteunen bij de handhaving van cao’s.