Oost-Europese chauffeurs zouden in Nederland opvallend vaak met dubbele kentekenplaten rijden om zo de cabotagewetgeving te omzeilen.
Transportbelangenvereniging Actie in de Transport heeft in politiek Den Haag aan de bel getrokken.
Dubbele kentekens Oost-Europese trucks
Chauffeurs zien namelijk veel Oost-Europese trucks en trailers met dubbele kentekenplaten. Vaak zijn de kentekens ietwat klungelig met tie-wraps bevestigd.
Als een buitenlandse chauffeur drie binnenlandse ritten gereden heeft in een ander land, of na een periode van zeven dagen in dat land, moet hij het land uit. Dat schrijft de Europese cabotageregelgeving voor, die onlangs ook in de Nederlandse wet verankerd is.
Deze regel is er om de wegtransportsector van de West-Europese landen te beschermen tegen teveel oneerlijke concurrentie door transportbedrijven die met spotgoedkope Oost-Europese chauffeurs rijden.
Maar als een Oost-Europese chauffeur na drie ritten de kentekenplaten van trekker en trailer verwisselt voor een nieuw setje, kan de chauffeur praktisch ongemerkt weer enkele ritten rijden in dat zelfde land.
Leden van chauffeursbelangen-vereniging Actie in de Transport hebben al diverse dubbele kentekens gespot in Nederland.
Reactie uit Den Haag
Het verwisselen van kentekens is regelrechte fraude en het lijkt veel voor te komen. Dat dit schadelijk is voor het Nederlandse wegtransport, hoeven we niet uit te leggen. Tweedekamer-lid Machiel de Graaf van de PVV heeft inmiddels aan AIDT laten weten met dit probleem aan de slag te gaan. Ook de SP is verontrust over de frauduleuze praktijken van Oost-Europese chauffeurs.
Het zou vooral gaan om Roemeense, Slowaakse en Hongaarse chauffeurs en trucks.
Ook in Zweden
Ook in Zweden kwam men er dit jaar achter dat Oost-Europese chauffeurs rommelen met kentekenplaten. Daar werd eerder dit jaar tijdens een periode van zes weken een zogeheten cabotagestudie gedaan. Die moest inzicht geven in hoeveel binnenlands transport in Zweden gedaan wordt door Oost-Europese trucks en chauffeurs.
De Oost-Europese chauffeurs hadden snel door dat ze overal in het land gespot werden door Zweden met de cabotagestudie-app op hun telefoon. Ze wisselden regelmatig hun kentekens op het moment dat ze gingen pauzeren of rusten. Zo werden dezelfde trucks kort na elkaar gespot, maar met andere kentekenplaten.
Tevens verstopten chauffeurs zich op kleine bosweggetjes, om daar te staan voor de nacht in plaats van op de reguliere parkings.
De bedoeling van de Zweedse cabotagestudie was in eerste instantie om inzicht te krijgen in de milieu-effecten van illegale cabotage. Vrij snel namen het sociale aspect van uitbuiting en het economische effect van illegale en het aspect van oneerlijke concurrentie de overhand.