In Zweden heeft een radioprogramma onderzoek gedaan naar de inzet van goedkope lonenchauffeurs in het wegtransport in dat land. Eén gevolg is een grote toename in criminaliteit.
Dat meldt ons Zweedse zusterblad Trailer. Het radioprogramma, Kaliber, kwam tot verschillende ernstige conclusies. Kleine Zweedse familiebedrijven overwegen de handdoek in de ring te gooien. Andere Zweedse transporteurs zien zich gedwongen om ook goedkope Oostblok-chauffeurs in te zetten.
Maar daarmee begint een aaneenschakeling van problemen met een stijging van criminaliteit als resultaat. De chauffeurs krijgen een salaris waarmee ze in West-Europa niet goed uit de voeten kunnen terwijl ze wel vaak weken achter elkaar in West-Europa zijn en hier moeten overleven. Daarnaast hebben ze, in tegenstelling tot Zweedse chauffeurs, geen tankpas, zo legt de Zweedse politiecommissaris Håkan Carlsson uit. Ze hebben slechts wat cash om diesel te kunnen tanken. Gevolg: veel Oostblokkers stelen diesel uit de dieseltanks van collega’s om zo wat geld over te houden.
Carlsson begrijpt het allemaal wel en zegt dat naast diesel diverse andere zaken interessant zijn om te stelen, tot aan hele vrachtwagens toe.
Geen keuze: rijden of werkloos thuis
Een Roemeense chauffeur die geïnterviewd werd zegt dat hij geen keuze heeft: het is rijden om te overleven, of werkloos thuis zitten. Hij zegt maanden achter elkaar in zijn truck te wonen en zelden ergens toegang te hebben tot een douche of toilet.
Hij rijdt in Zweden maar is in dienst bij een uitzendbureau in een ander EU-land. Hij wil niet zeggen wat hij verdient, maar hij zegt wel dat hij in Zweden zo’n 4.500 kroon (450 euro) kwijt is in de maand, meer dan de helft van wat ie verdient. Hij vindt zijn salaris veel te laag, maar weet dat hij zich tot niemand kan wenden om daar iets aan te veranderen.
Gedwongen tacho-manipulatie
Andere chauffeurs waar Kaliber mee sprak zeggen dat ze gedwongen worden de rij- en rusttijdenregeling te overtreden en hun tachograaf te moeten manipuleren zodat de politie maar niets zal ontdekken.
Uit het radioprogramma blijkt eens te meer dat de openstelling van de West-Europese transportmarkt voor Oost-Europese chauffeurs en bedrijven enorme, en enorm negatieve gevolgen heeft. Niet alleen voor het West-Europese transport, en de veiligheid en verkeersveiligheid in West-Europa, maar ook voor veel Oost-Europese chauffeurs.
Zembla onderzoekt ADR-transporten NL
Het Nederlandse televisieprogramma Zembla zendt vrijdagavond 12 oktober een reportage uit over Oost-Europese chauffeurs in het ADR-transport in Nederland. De vraag is of de chauffeurs wel vakbekwaam zijn en over de juiste papieren beschikken. Zembla onderzoekt of er wel goed gecontroleerd wordt, en of het vervoer van gevaarlijke stoffen wel in goede handen is bij onze Oost-Europese collega’s.