Plieger neemt het nachttransport weer in eigen beheer, aan de start hiervan kregen nieuw aangenomen chauffeurs de vrije keuze voor een truck en aankleding daarvan. De eerste lichting nieuwe chauffeurs kozen bijna allemaal voor de Mercedes-Benz Actros L trekker.
Sebastiaan Kemper, hoofd logistiek van Plieger: “In deze markt moet je iets extra’s doen om goede mensen te werven. En met deze actie is dat meer dan gelukt.”
Plieger liet het nachttransport eerder uitvoeren door een extern transportbedrijf, maar doet dit nu volledig zelf. Kemper legt uit: “Conform onze visie willen we klanten een steeds hogere mate van flexibiliteit bieden, meer zorgen uit handen nemen en nog sneller leveren. Het bleek voor ons – ook economisch – interessanter om dit weer in eigen beheer te gaan doen.” Een grote logistieke operatie opzetten in het nachttransport is uitdagend, nu personeelstekorten in de branche flink oplopen. “We moeten duidelijk boven het maaiveld uitsteken om nu succesvol nieuwe chauffeurs binnen te halen. Daarom betalen we nieuwe nachtchauffeurs wezenlijk beter dan de CAO voorschrijft. Ook laten we ze hun vrachtauto zelf uitkiezen én grotendeels naar eigen smaak samenstellen. Hiertoe gingen we met meerdere leveranciers in gesprek.”
Basisuitvoering met keuzemenu
Mercedes-Benz Trucks was 1 van de 4 merken waarmee Plieger in contact trad. Paul Douma, Manager Fleetsales bij Louwman Mercedes-Benz Trucks: “Wij doen nu ongeveer 21 jaar zaken met Plieger met vele Actrossen en Atego’s in de vloot. Om op specifiek deze vraag een passend antwoord te bieden, stelden we in samenwerking met Plieger een goed uitgeruste Actros L samen als nachtdistributie uitvoering voor Plieger. Daarbovenop kon de chauffeur als bij een keuzemenu voor een omvangrijk pakket aan eigen opties aanvinken.”
Lees ook: Plieger maakt chauffeurs trots met Volvo’s FH
Om kennis te maken met de trucks van Mercedes-Benz organiseerde Louwman zowel een statische als een dynamische demo. “Op een speciale middag op het terrein van Plieger konden de nachtchauffeurs plaatsnemen in onze Actros L in diverse varianten en kennismaken met alle systemen en functionaliteiten. Ook gaven we 2 trekkers in bruikleen, zodat men ook rijdend kon ervaren wat de Actros L onderscheidend maakt.”
‘Maximaal veilig’
De eerste nachtchauffeur die koos voor de Mercedes-Benz Actros was Danny Hofland. “De Actros had voor mij direct al een streepje voor. Veiligheid is voor mij namelijk het belangrijkste thema. Ik rijd iedere nacht een vaste route van zo’n 400 kilometer. Tijdens de rit wil ik fris zijn en mocht er toch iets gebeuren waardoor ik mijn aandacht op de weg kort verlies: dan moet ik mijn truck kunnen vertrouwen.”
“Deze truck is minimaal even luxe uitgerust als een flinke S-Klasse. Ik heb goed zicht, een heerlijk klimaat, mijn favoriete muziek en een koud blikje fris: zo blijf ik maximaal scherp tijdens mijn werk.” Het interieur van de Actros werd door Danny verder voorzien van onder meer een kastenwand.
Strategie slaat aan
De aanpak van Plieger om in positieve zin op te vallen voor nieuwe collega’s blijkt een succes. “We konden de nodige chauffeurs snel aannemen. Sterker nog: toen we een nieuw, tweede nachtteam wilden gaan installeren, was er al een wachtlijst ontstaan met enthousiaste chauffeurs die ook graag voor ons aan de slag gingen,” vertelt Kemper. “Voor ons als werkgever is de keuze voor Mercedes-Benz ook een gunstige. In de afgelopen twee decennia is het merk en serviceorganisatie zeer betrouwbaar gebleken. Bovendien vallen de kosten over de gehele levensduur van de truck relatief laag uit.”
Over Plieger
Plieger is gespecialiseerd in sanitair, verwarming, installatie, lucht & ventilatie en elektra. Het is in Nederland de grootste partij in de productgroep sanitair. Het hoofdkantoor is in Zaltbommel en er zijn 4 distributiecentra, 60 expressen en 20 showrooms. Alles bij elkaar levert Plieger in Nederland een assortiment van meer dan 150.000 artikelen aan onder meer kleine en middelgrote installateurs.